Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Carl-Johan Utsi

Om Swedish Lapland

Nej, du hittar inte Swedish Lapland på en karta men däremot i all den kommunikation som besöksnäringen i nordligaste Sverige använder gentemot internationella besökare.

Vad är Swedish Lapland?

Destinationen är ett resmål med gemensamt platsvarumärke som skapats för att locka internationella besökare och ägs av Swedish Lapland Visitors Board. Platsvarumärket bildar en gemensam samverkansplattform för lokala destinationer och turismföretagare i Norrbottens län samt Skellefteå och Sorsele kommun, alla kommunerna pratar om och verkar under det gemensamma varumärket Swedish Lapland.

Varför gör ni så här?

Det finns många fördelar. Men i grund och botten handlar det om att vara konkurrenskraftiga när vi ska sälja in norra Sverige som destination. Vi konkurrerar med hela världen om den globala resenären och för att bli sedda och ihågkomna, behöver all hjälp vi kan få.

En utländsk besökare vet inte var kommun-, läns- eller ens landgränser går och de är heller inte intresserade av det. Därför är det viktigt att t.ex. Piteå kan jobba med exempelvis Boden, Skellefteå och Kiruna för att ta några exempel – att man marknadsför sig som samma region vilket stärker varumärket.

Varför heter det Swedish Lapland?

Internationellt associeras begreppet Lapland med de nordligaste delarna av Europa, huvudsakligen norra Finland. Området förknippas med den arktiska livsstilen, de vida vidderna och storslagen natur. För att förtydliga var vi ligger geografiskt och för att få fördel av kännedomen kring begreppet Lapland, landade vi i varumärket Swedish Lapland.

Vad är Arctic Europe?

För att ytterligare stärka vår internationella position, har vi även ett samarbete med våra närmaste grannländer under platsvarumärket Arctic Europe. Tillsammans med Finska Lapland och Nordnorge arbetar vi med att etablera oss som den tillgängligaste arktiska resmålet. Besökare är sällan intresserade av landsgränser utan vill gärna upptäcka så mycket som möjligt. Genom att våra entreprenörer kan samarbeta med sina motsvarigheter över landsgränserna, kan vi erbjuda fler intressanta och unika upplevelser.

Vad är Sápmi?

Det är det samiska namnet på de områden där samerna traditionellt bor. Och mycket mer än så! Sápmi sträcker sig över fyra länder – Norge, Sverige och Finland och Kolahalvön på rysk sida. På svensk sida sträcker sig Sápmi över den nordliga halvan av Sverige, varav en stor del av destinationen Swedish Lapland. Och Arctic Europe.

Sápmi är en nation utan riksgränser men inom området finns ett språk, historia och kultur som är gemensam för hela området. Renen är sammanflätad med människan och naturen och den samiska kulturen har sina rötter mycket långt tillbaka i tiden. Ordet Sápmi är hämtat från det samiska språket och ordet same härrör från samma ord. Man kan säga att Sápmi betyder både Sameland och samefolk.

Sápmi är landet och människorna, naturen och renen. Djuren och ljuset. Midnattssolen och norrskenet. Värmen runt elden en gnistrande vinterdag och svalkan i fjällbäcken efter en lång dags vandring. Sápmi är maten och råvarorna. Men också rättigheterna och de samiska namnen. Duodji (hantverket), fisket och den samiska turismen. Flaggan och de samiska färgerna. Vandringslusten och respekten för allt omkring oss. Och allt däremellan.

Spännande! Hur kan jag lära mig mer?

Bästa sättet är förmodligen att besöka några av de samiska företagen som finns här – de är duktiga berättare och delar gärna med sig av sin kunskap till dem som vill lära sig mer om Sápmi. Inom Swedish Lapland presenterar vi upplevelser som ger dig ökad kunskap om Sápmi samtidigt som du får uppleva en region som är unik i världen.

www.samer.se finns mycket information som samerna själva har producerat inom Samiskt Informationscentrum.

Mer om Swedish Lapland Visitors Board och vad vi gör

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.