Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English

Aktiviteter och framtidsplaner

Aktiviteter 

Projektledning 

Planera det löpande projektarbetet och kalla till projektgruppsmöten. Etablera och sammankalla referensgrupp, hålla i projektdokumentationen, del- och slutredovisning av projektet, hålla samman de olika ansvarsområdena samt ansvara för överlämning av det som skapas inom projektet till förvaltning. I första hand ska projektägaren samt övriga medverkande aktörer löpande informera om projektets framåtskridande till ansvariga för regionala livsmedelsstrategin, aktuella branschorganisationer samt internt i sina egna organisationer. Kommunikation gentemot livsmedelsproducenter och förädlare samt besöksnäring är en egen aktivitet inom projektet och omfattar både löpande kommunikation och kunskapsspridning. Resultatet kommer att kommuniceras till projektets samtliga intressenter.  

Terroiratlas 

Skapa en terroiratlas som hjälper både livsmedelsproducenter och turismföretagare att ytterligare förfina sina erbjudanden till konsumenterna. Rätt implementerad kan en terroiratlas inspirera till produktutveckling, ge kulturhistoriskt stoff till storytelling och i förlängningen skapa fler livsmedelsföretag med bättre lönsamhet i Norrbotten. Själva produkten kommer att tas fram genom intervjuer, studier av redan tillgängligt material samt egna efterforskningar och presenteras dels i pdf-format, dels som en tryckt produkt och dels i digital form för att skapa en användarupplevelse med högre grad av tillgänglighet, interaktivitet och dynamik. 

Samverkansnätverk 

Definiera, skapa och upprätthålla ett nätverk för samverkan, erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning inom samtliga delar av den norrbottniska livsmedelskedjan samt skapa verktyg och metoder för att hålla det uppdaterat och relevant. 

Etablera samverkan mellan samverkansparterna. Denna samverkan är en bra grund för att fortsätt samverkan kopplat till måltidstursim, exempelvis genom att skapa, ansöka om och driva projekt som syftar till att fortsätta driva utveckling inom området. 

Kommunikation 

Upprätta en kommunikationsplan för projektet och genomföra den. 

Efter projektet 

Efter projektet finns en etablerad struktur för kunskapsspridning och samverkan. Där ingår både stöttande organisationer och andra stöttande aktörer samt företag från primärproduktion, förädling och besöksnäring. Strukturen kommer att ägas, upprätthållas och driftas av organisationen bakom Norrbottens regionala livsmedelsstrategi Nära Mat, vilket borgar för ett långsiktigt och tryggt framåtskridande. Strukturen kommer givetvis att involveras i framtida projekt, bland annat med aktörerna bakom den här ansökan, men också fungera som en naturlig startpunkt och katalysator för mycket av det lokala utvecklingsarbete som riktas mot företagare på landsbygden. 

Det finns också en terroiratlas för Norrbotten, där företagare på landsbygden och inom livsmedelssektor kan hitta inspiration, stolthet och konkreta verktyg för att förbättra sitt erbjudande – oavsett vem slutkunden är. Storytelling med bas i norrbottnisk tradition och kulturarv gör att livsmedelsproducenter och förädlare kan skapa mer värdefulla erbjudanden mot slutkunden, vilket i sin tur företagare inom besöksnäringen kan dra nytta av i sin verksamhet. Terroiratlasen finns både i fysisk form och som en digital portal med innehåll riktat både mot företagare och konsumenter. Även terroiratlasen ägs, upprätthålls och driftas av Nära Mat. 

Med grund i dessa två projektmål kommer aktörerna bakom denna ansökan att arbeta för ökat värdeskapande i alla delar av livsmedelskedjan, men också att söka nya projekt med fokus på varumärke, strategi, marknadsföring, kunskapshöjande åtgärder samt produktutveckling. Redan nu kan vi se konturerna av både Polarterroir II och Polarterroir III, där vi jobbar med kunskapshöjande och utbildande aktiviteter mot företagen, gemensamt varumärke, årligen återkommande publika aktiviteter med fokus på norrbottnisk mat och utveckling av produkter direkt riktade mot den internationella marknaden. 

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.