
Samisk matkonferens samlade besöksnäringsföretagare i Alta
Den 14 maj hölls Máistu i Alta, Norge. Máistu betyder smak på samiska och är namnet på den matkonferens som samlade besöksnäringsföretagare från Sápmi. Arrangör var norska sametinget. Här fick deltagarna dela kunskap, erfarenheter och inspireras till möjliga lösningar för att skaffa fram, producera, bereda och förädla arktiska råvaror.
Från Swedish Lapland Visitors Board var Pia Huuva på plats. Både i egenskap av vikarie på vår organisation och som företagare på Huuva Hideaway.
– Det var väldigt intressant, och ett kul grepp att föreläsningarna var max 25 minuter med smakpauser emellan. Smakpauserna var kopplade till de åtta årstiderna och samisk mat utifrån dessa, berättar Pia och fortsätter:
– Det var flera intressanta föreläsare som pratade om allt från varumärkesbyggande till att torka renkött. Det verkar finnas ett stort intresse för den samiska maten och kulturen både inom besöksnäringen och såklart bland de gäster som kommer hit.
På smörgåsbordet av föreläsare fanns bland annat Björn Ylipää, en tornedalsk matkonstnär som delade med sig av sina erfarenheter och insikter om hur man skapar meningsfulla måltider som inte bara tillfredsställer smaklökarna, utan också berättar en historia och skapar en förbindelse till både natur och kultur.
Pia, som också var på EITC-konferensen i Enare, summerar Máistu:
– Det är alltid bra med tillfällen där samiska företagare inom både besöksnäring och mat samlas på samma plats och tar del av samma budskap. Det ger oss känslan av att vi duger och att vår kunskap behövs – både i samecommunityt och utanför. Många är nyfikna på kulturen och vill veta mer. Såna här tillfällen blir en kick i baken att fortsätta.
Även Innovasjon Norge deltog på konferensen och delade siffror och statistik. Här har man som ambition att göra en samisk besöknäringsstrategi för 2030, något som Pia ställer sig positiv till:
– Det är intressant med besöksnäringsstrategier och att de ger ett övergripande grepp. Som företagare behöver vi rätt verktyg och förutsättningar för att kunna fortsätta. Det behövs livskraftiga företag för en levande besöksnäring.