
Marknadsdag gav kunskap, nätverk och nya insikter
Torsdagen den 18 september samlades besöksnäringsföretag och samarbetspartners till marknadsdag på Ebeneser i Luleå. Dagen arrangerades av Swedish Lapland Visitors Board och bjöd på insikter kring marknadstrender, digital marknadsföring och de direktflyg som går till destinationen.
Niklas Wede, Swedish Lapland Visitors Board, öppnade dagen med att presentera resultat från den senaste företagsenkäten som görs av WSP på uppdrag av Swedish Lapland Visitors Board vartannat år. Den visar bland annat att kompetensförsörjning fortsatt är en utmaning, men också att organisationen arbetar med rätt fokusområden utifrån företagens behov. Han lyfte även siffror från Nordnorge och Svalbard som visar att internationella resenärer spenderar nästan dubbelt så mycket som europeiska – med en särskild betalningsvilja för unika aktiviteter, mat och boenden.
Vidare presenterades insikter från Nordic Tourism Collectives Captains Cruise, där trenderna visar att exempelvis Storbritannien fortsatt är en stark vintermarknad med sena bokningar, DACH-länderna har hög betalningsvilja och efterfrågar bevis på hållbarhet, medan Polen just nu är den snabbast växande marknaden i Europa.
Petter Norén, Swedish Lapland Visitors Board, delade med sig av erfarenheter från tusentals digitala kampanjer. Hans råd var tydliga: förstå din publik, fånga uppmärksamheten direkt och var kristallklar med vad som gör ditt företag unikt.
Därefter följde presentationer om direktflyg till regionen, den schweiziska marknaden genom Nordic Marketing, samt insikter från Georgina Hancock, Wanderwise Consulting, kring vilket innehåll som turoperatörer efterfrågar. Tour Partner Group gav även exempel på möjliga samarbeten runt direktflygsetableringar.
Under dagen hölls också en workshop där deltagarna fick diskutera marknader, säsonger och utvecklingsmöjligheter tillsammans – ett uppskattat tillfälle att utbyta erfarenheter.
Röster från deltagare:
”Tack ska ni ha för en mycket bra dag! Den var otroligt givande för oss, och hela arrangemanget kändes så välplanerat.” – The Great Wagon
”Jag tycker det var en fantastisk dag med mycket intressant och givande information, ett toppenbra upplägg och jag kommer så gärna igen på nästa!” – Fanny Johansson, Triple X
”Tack för igår, vilken bra dag ni hade ordnat för oss!” – Emily Kivisalu, Clarion Hotel Sense
Marknadsdagen är ett fint exempel på styrkan i att samlas, lära och inspireras tillsammans – för att fortsätta utveckla arktiska Sverige som en attraktiv och hållbar destination.
Missade du marknadsdagen men vill ta del av presentationerna? Du som besöksnäringsföretagare i Norrbotten kan höra av dig till develop@swedishlapland.com så hjälper vi dig med det!