Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Inspelning av introduktion till Swedish Lapland Summit
Nyheter 12 oktober, 2021

Premiär för digitalt internationellt säljarrangemang i Swedish Lapland

För första gången anordnas nu Swedish Lapland Summit, ett egenproducerat digitalt säljevenemang. Under två dagar möts ett stort antal företag och knyter internationella affärskontakter. Arrangemanget är viktigt för besöksnäringens återstart och förväntas att presentera en rad nyheter inom destinationen Swedish Lapland. Intresset hos internationella turoperatörer att delta är mycket stort.

Den 13–14 oktober är det dags för första upplagan av Swedish Lapland Summit, en digital affärsplattform för exportsatsande lokala besöksnäringsföretag och internationella resesäljare.

Första dagen börjar med en förinspelad studiosändning med syfte att inspirera, väcka nyfikenhet, visa trender inom branschen och presentera nyheter. Bland annat berättas om nya flyglinjer, boenden och internationellt gångbara aktiviteter i destinationen Swedish Lapland.

Dag två genomförs inbokade möten via ett egenproducerat arrangemang på en beprövad teknisk plattform för digitala mässor där matchning, mötesbokning och själva affärsmötet sker.

Det internationella intresset har varit enormt. 71 resesäljare och 58 lokala besöksnäringsföretag har tillsammans bokat cirka 600 unika möten med förväntningar om nya affärer. Störst intresse inom resesäljande ledet kommer från Frankrike och Storbritannien, följt av Tyskland. Totalt representeras 16 olika länder. Uppslutningen ger signaler om att besöksnäringen nu kan se ljuset i tunneln efter pandemin.

– Det är otroligt viktigt att vi kan ge våra företag den här möjligheten, speciellt som en nystart efter pandemin. Vi vet redan att regionen är en väldigt attraktiv destination, och det är roligt att få det bekräftat genom så många anmälda, säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager, Swedish Lapland Visitors Board.           

Johanna Spolander, Kukkolaforsen Turism och konferens har en strategisk idé om sin medverkan. Hon ser fram emot att utveckla nya paket för att locka gäster kopplat till förlängning av såväl vinter- som höstsäsongen.

– Vi söker internationella affärspartners som vill sälja oss under våra nuvarande lågsäsonger. Vid våra inbokade affärsmöten kommer vi presentera de upplevelser och boenden som vi tror kan locka resenärer både nationellt och internationellt under dessa månader.

– Jag tycker det är fantastiskt att vi i besöksnäringen ställt om under pandemin, så dessa viktiga säljaktiviteter kunnat fortgå, men som digitala arrangemang. Vad hade hänt om vi tillsammans inte utvecklat dessa digitala affärsmöten och tappat två år av marknadsbearbetning, frågar sig Johanna och hon spekulerar i om framtidens gemensamma säljaktiviteter kanske bjuder på en mix av fysiska mässor och digitala träffar.

Åsa Sundqvist, Ájtte – Svenskt Fjäll- och Samemuseum i Jokkmokk har tidigare deltagit vid liknande arrangemang på fysiska platser, men det är premiär för digitala affärsmöten av detta slag.

– Vi har attraktiva och efterfrågade kunskapsbaserade upplevelser som vi vill nå ut med till fler nationellt som internationellt. Det blir helt nytt för mig att presentera muséets och Fjällträdgårdens kulturguidningar digitalt.

Att en regional destination har kapacitet att anordna den här typen av gemensamma affärsmöten är mycket ovanligt. Oftast sker det i samband med stora traditionella fysiska mässor eller med ett helt land i ryggen.

David Wellborg, affärsutvecklare, Piteå kommun är en av arrangemangets projektledare. Han menar att regionens exportsatsande innovativa entreprenörer, ett starkt gemensamt destinationsvarumärke tillsammans med den lokala och regionala främjarkompetensen i kommuner och destinationsorganisationer skapar förutsättningarna.

– Det är hela team Swedish Lapland som gör detta möjligt. Från de lokala besöksnäringsföretagen via våra internationella resesäljande samarbetspartners som mina kollegor i destinationen Swedish Lapland.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla medverkande. Att vi lyckats bygga upp och genomföra en summit i egen regi, är värt att applådera.

_ _ _

Deltagande resesäljande företag kommer från Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Norge, Sverige, Estland, Tyskland, Israel, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Spanien, Schweiz, Storbritannien och USA.

Deltagande besöksnäringsföretag: Brändön Lodge, Pine Bay Lodge, Kukkolaforsen Turist & Konferens, Melderstein Herrgård, Via Hansa & Borealis DMC, Kiruna Sleddog Tours, Nordic Lapland Adventure, Hotell Savoy, Filipborg, Husky Home, Lapland Resorts, Aurora Safari Camp, Blombergs, The Outpost Lodge, Moose & Goose, Pro Sky, Abisko Mountain Lodge, Svansele Wilderness Center, Luleå Travel, Nutti Sámi Siida, Outback Abisko AB, Kiruna Guidetur, Cape Wild, Explore Luleå, STF Abisko Turiststation, Ájtte Swdish Mountain and Sámi museum, Grand Arctic Resort by Explore the North, Huntingbay lodge, Kallax gårdshotell, Camp Ripan, Recamp, Clarion Hotel Sense, SkyVillage, Haparanda Stadshotell, Utblick, Huuva Hideaway, Northern Soul Journeys – Kinnunen Levy Adventures, Luleå Archipelago Adventures, Arctic River Lodge, Elite Stadshotellet Luleå, Arctic Inbound, Jössgården, Treehotel, Nordic Life Experience, Arctic River Lodge, SAS – Scandinavian Airlines, Lapplandsmat, PK Reindeer AB, Scandinavian Sami Photoadventures, OFELAŠ Icelandic horses and guideservice, AntsInPants Tours

Arrangemanget är en aktivitet inom det lokal-regionala besöksnäringsprojektet BCD – Business Capacity Development in Swedish Lapland.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.