Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter 26 januari, 2022

Samarbete och företagande nyckeln till allt för årets brobyggare

Graeme Richardson har alltid fullt upp, engagerad delägare i flera företag och nätverk. För sitt mångåriga arbete med att utveckla verksamheter, affärsmodeller samt lokala och regionala destinationer får han nu Award of Swedish Lapland i kategorin Brobyggare.

Det är många broar som på olika sätt byggts under de 15 år som gått sedan Graeme Richardson flyttade hit. Han är involverad i broar inom resmålet Swedish Lapland genom nätverk av företag, och i skapandet av broar mot världen genom att koppla samman företag med internationella turoperatörer.

Det är en utmaning att beskriva Graeme Richardsons alla engagemang på ett överskådligt sätt. Som delägare i Arctic Inbound jobbar han med att paketera upplevelser för turoperatörer runt om i världen. Han är också delägare och driver en anläggning, Arctic Retreat, med tre stugor i skogen som riktar sig mot high-end segmentet. I företaget TravelCo jobbar han som konsult för affärsutveckling samt har bland annat tagit fram transferlösningar i Luleåregionen. Dessutom är han både medlem och koordinator för den ekonomiska föreningen Arctic Getaways, där flera företag samarbetar inom marknadsföring, försäljning och utbyter idéer.

– Jag tror att jag är en sådan person som gillar att skapa och utveckla saker tillsammans med andra. Två huvuden löser problem bättre än ett, och tre är ännu bättre. Det finns en tillfredsställelse i att samarbeta och lyckas bygga upp någonting bra, säger Graeme Richardson.

Från Queensland till Luleå

För drygt 15 år sedan bodde Graeme Richardson i sitt hemland Australien. Han har jobbat som businesskonsult, med företagsutveckling och inom hotellbranschen. När han träffade sin svenska fru Marianne Karlsson jobbade han med äventyrsturism och segling. Men efter att ha bott nio år i tropiska Queensland började hon längta hem, och Graeme var redo för en ny upplevelse, så de flyttade till Luleå.

– Det har varit ett riktigt äventyr, ett nytt land, en ny kultur. Det har varit superhäftigt och jag trivs här, säger han.

Utvecklade exportmogen destination

Han började jobba inom turism så snart han lärt sig lite svenska, och hamnade på ett projekt som försökte få internationella direktflyg till Luleå. Men han och övriga representanter för destinationer inom fyrkantsområdet insåg att projektet började i fel ände. Det gick redan att ta sig hit via Stockholm, det var destinationen som behövde utveckla ”leisure tourism”, det internationella privatresandet, innan den var redo för direktflyg. Så projektet ändrade fokus till destinationsutveckling.

– Det finns inte en modell för hur en destination blir exportmogen, det finns flera. Men det ska vara anpassat mot internationella marknader och målgrupper, travel trade och/eller direkt mot slutkund. På den tiden var Luleå jättebra på affärsresor men hade ingen modell för leisure tourism. Det kräver företag som är en motor, är drivna och vill skapa upplevelser som passar en internationell marknad. Nu finns det.

”Företagen nyckeln till allt”

Under flera år var Graeme Richardson marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board. I den rollen försökte han alltid fokusera på att stödja företagen.

– Det är företagen som är nyckeln till allt, de möter gästerna varje dag, de skapar relationer med internationella partners, marknadsför sig själva och destinationen. De tar riskerna och jobbar långa dagar. Jag blir stolt över priset, det är kul att folk tycker det man gör är bra. Men jag är ingen person som söker uppmärksamhet, och det är många av mina samarbetspartners och kollegor som gör lika mycket som jag i våra företagsnätverk, säger Graeme Richardson.

Planen framöver är att fortsätta utveckla de olika företagen och nätverken, att växa och bli bättre.

– När pandemin, förhoppningsvis snart, är över tror jag vi har en ljus framtid igen. Jag vill göra så mycket det går av de möjligheter som finns. En av utmaningarna vi har nu är att hitta personal. Det finns stor konkurrens om arbetskraft och vi behöver hitta och utveckla bra personer som vill vara med oss på en lång resa inom turism.

Motivering kategori brobyggare

Award of Swedish Lapland kategori BROBYGGARE innebär: Byggare av en värdefull och hållbar bro där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och världen.

Motivering: Graeme Richardson är delägare och drivkraft bakom incomingbolaget Arctic Inbound, företagsnätverket Arctic Getaways, konsultverksamheten TravelCo samt lodgen Arctic Retreat. Han utvecklar nya affärsmodeller, verksamheter och samarbeten med kommersiella affärspartners lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Koncepten stärker såväl företagens leverantörskedjor som besökarens värdekedjor. Helheten stärker företagssamverkan och därmed resmålet Swedish Laplands resiliens och attraktion som plats för fler företagsetableringar.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.