Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English
9 oktober, 2020

Måltidstrender 2020 – med blicken mot 2030

Alla resenärer är måltidsresenärer. Vare sig du driver en restaurang eller erbjuder fika under en hundspannstur är det bra att känna till gästernas förväntningar av måltidsupplevelser, pandemins påverkan på måltidstrenderna och hur utvecklingen ser ut mot 2030. Allt det hittar du i trendrapporten.

Läs Trendrapport 2020 Måltidstrender

Här kommer några snabba tips utifrån trenderna:

Intresset för hållbara, lokala råvaror växer för varje år. Det uppfattas inte endast miljövänligt utan hälsosamt och ett naturligt sätt att utforska den lokala kulturen. Många matintresserade resenärer ser det även som ett sätt att ’göra gott’, att stötta det lokala samhället.

Hållbarhet är en viktig konkurrensfördel och du som kommit långt på hållbarhetsresan, tveka inte för att berätta om det.

Gå en snabbkurs i kommunikation kring hållbarhet utifrån ett matperspektiv.

Hygien har blivit en hygienfaktor. I dag granskar vaksamma ögon med skepsis varje naken hand som vidrör maten, ögonmåttar avståendet till närmaste bord och ryggar från den minsta hostning.

För att skapa trygga upplevelser behöver du lägga ner både tid och pengar för efterleva gästernas allt högre krav på renlighet. Vilka åtgärder du vidtagit kommer att vägas in i gästens beslut så glöm inte att informera på t.ex. din hemsida.

Läs fem tips för hur du kan coronasäkra din verksamhet.

Innovationens tid är nu. Under pandemin ställde många restauranger om och började erbjuda take-away och leverera påsar med råvaror och recept till hemmakockar. REKO-ringar dök upp som svampar i regn och intresset för att laga mat hemma fick ett rejält uppsving under karantänen.

Hur ser nästa steg se ut?

Nu finns utrymme att vara kreativ och klura över nya koncept, platser – och platsobundna – måltidsupplevelser. Laga mat tillsammans, äta utomhus, food trucks, ostprovning i övergivna konferenslokaler, sälja lunchmackor eller delikatesser till fredagsmyset via lokala bensinmacken eller från en lådcykel?

Här hittar du en övning för supersnabb brainstorming.

Och glöm inte det digitala! Det finns många vägar till att skapa förhandsintresse och engagemang kring din upplevelse, matintresserade är snabba på att leta upp och ta till sig inspirerande innehåll.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.