Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Håkan Stenlund

BCD, Nyheter 12 augusti, 2021

Mat och lokala råvaror lockar internationellt produktionsbolag och press till Swedish Lapland

Stjärnkocken och tv-profilen Sergio Herman besökte i förra veckan Swedish Lapland för att spela in ett nytt avsnitt till sin serie. Besöket är ett i raden som lockats hit tack vare Sveriges lokala mattraditioner och goda råvaror. Tillsammans med Visit Sweden, Nordik, lokala företag och destinationer har Swedish Lapland Visitors Board arrangerat besöket. Att produktionsbolaget väljer Swedish Lapland som inspelningsplats är självklart en framgång i PR-arbetet.

Den holländske stjärnkocken, med tre stjärnor i Guide Michelin, Sergio Herman och ett inspelningsteam från ett stort internationellt produktionsbolag har rest runt i Swedish Lapland. Här har de utforskat smaken av arktisk. Lokala råvaror, med självklara klassiker som Kalixlöjrom, ren och hjortron, men också utmanat smaklökarna med både surströmming och drinkar gjord ur en myrstack. Sergio Herman tyckte förresten att surströmmingen smakade närmast förfärligt, han förvånades av renens milda smak och blev hänförd av Eva Gunnares kunskap om naturens eget skafferi, med allt från rostade kvannefrön till ängssyra, rallarros och sirap på björksav. 

– Det är ju egentligen inte klokt att jag har en sådan stjärnkock hemma i köket i Jokkmokk och jag får bjuda på blommor av rallarros och frön av ormrot. Det hade jag ju aldrig trott, säger Eva Gunnare, matkreatör och ägare av Essence of Lapland i Jokkmokk.

Att hämta sin föda från vilda växter i naturen har under begreppet foraging blivit en het trend och en växande rörelse globalt. I Swedish Lapland är det dock inget nytt. Det är en stor del av den lokala kulturen, skogen har alltid varit vårt skafferi. Både hos Pia Huvva i Liehittäja och hos Eva Gunnare i Jokkmokk fick teamet en fördjupad bild av detta.

Ett besök på världens största gourmetrestaurang

Pia Huuva är också hon företagare inom besöksnäringen, under Sergios besök i Swedish Lapland var hon både guide och värd. Pia är delägare i restaurangen Arkipelag i Luleå och äger och driver Huuva Hideaway i Liehittäjä utanför Övertorneå. Just Huuva Hideaway är en del av både världens största utomhusbar “The Drinkable Country” och världens största gourmetrestaurang “The Edible Country”. Allt en del av en internationell framgångsrik PR-aktivitet som Swedish Lapland Visitors Board, Visit Sweden, lokala destinationer och företag jobbar tillsammans i för att marknadsföra mat- och dryckesupplevelser. 

Foto: Håkan Stenlund

Ett antal bord och barer har placerats på natursköna platser och kan bokas som måltidsupplevelser med lokala smaker och råvaror från naturens skafferi. Två av dessa bord finns i Swedish Lapland, i Arjeplog och i Liehittäjä. Kampanjen har, sedan lanseringen 2019, gett stort genomslag i internationell prestigemedia. Borden går att boka för besökare och de är populära. PR-aktiviteten leder alltså till både fler affärer och uppmärksamhet. Att Sergio Herman med team väljer att spela in ett avsnitt i Swedish Lapland är ett direkt resultat av detta. 

– Det är häftigt att vi som bor i den här lilla byn når ut med våra rätter och våra traditioner till folk i Belgien, Italien och USA. Intresset för mat förenar och det är inspirerande även för oss att få ta emot besökare med samma passion för maten som vi har. Det är en ynnest, vi både ger och får, säger Pia Huuva.

All turism är måltidsturism

Intresset för hållbara och lokala råvaror växer för varje år. Måltiden blir en allt viktigare del av resan. Egentligen finns ingen turism som inte är måltidsturism, för idag är alla resenärer matintresserade resenärer. Trenden syns inte bara i resesammanhang, utan i hela samhället. Kanske inte minst i sociala medier? Från REKO-ringar, Instagram-konton och influencers till stora internationella TV-produktioner och stjärnkockars status. 

En viktig del i att upptäcka en plats är att ta del av den lokala matkulturen och lokalt producerade råvaror. Att äta lokalt ses också som ett sätt att ’göra gott’,  att stötta det lokala samhället. Så tillbaka till Pia Huuva och Liehittäjä, där fanns också Emil Åreng, en av Sveriges mest kända bartenders, som gjorde drinkar på ”myrpiss”, med Norrbottens destilleris Forest Gin som grund. Och enligt de inblandade var smaken en blandning av citrongräs och lime. Och vem visste egentligen, att smaken av Asien också fanns i en myrstack i Liehittäjä?

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.