Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Nyheter 10 mars, 2023

Resmålet Swedish Lapland nådde 3 miljoner globalt

Swedish Laplands kännedomskampanj om resmålet nådde fler än 3 miljoner och genererade 4,7 miljoner interaktioner på inläggen.

Under vintern har Swedish Lapland Visitors Board kört en digital kampanj för att öka kännedomen om vårt gemensamma resmål Swedish Lapland. Den riktade sig speciellt till människor som inte tidigare har interagerat med vårt innehåll om regionen. När kampanjen summeras kan vi konstatera att den nådde fler än 3 miljoner människor och genererade 4,7 miljoner inläggsinteraktioner.

Kampanjen bestod av 11 filmer inriktade på vintersäsongen. Den var aktiv under tre veckor i december.

– Den största delen av responsen var positiva kommentarer om resmålet, exempelvis folk som tipsade varandra om att åka hit. Kampanjen presterade väldigt bra utifrån Facebooks egna kvalitetskriterier, säger Emelia Brännström, digital kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board.

I år är vi inne på det sjätte året med upplärning av vårt AI-verktyg som hjälper oss att matcha företagens utbud med potentiella resenärers efterfrågan.

– Beroende på syftet med marknadsföringen så kopplar vi in rätt kanal och formar budskap och innehåll för att nå utvalda målgrupper. När vi kör kampanjer lär vi också känna målgruppen ännu bättre och kan fortsätta förbättra vår kommunikation, berättar Emelia.

Även en generell kännedomskampanj som den vi kört i vinter spiller över och ger konkret effekt för företagen. Ett av de företag som porträtterats i filmerna märkte exempelvis en tydlig uppgång i förfrågningar och bokningar när vinterkampanjen drog igång.

– De förstod själva inte riktigt varför, för de hade inte gjort någon egen satsning på marknadsföringen just då. När jag ringde klarnade det – synligheten ledde till nya affärer, berättar Emelia Brännström,

Så marknadsförs innehåll om Swedish Lapland internationellt

Swedish Lapland Visitors Board distribuerar innehåll och kampanjer i flera kanaler: webbplatsen swedishlapland.com, YouTube, Facebook, Instagram samt i andra digitala plattformar och i tidningar. Vi samarbetar också med andra innehållsskapare, som livsstilmagasin och influencers.

En del av kommunikationen görs organiskt och en del genom annonsering. I samband med digital annonsering nyttjar vi ett AI-verktyg som hjälper oss att förstå målgrupperna och skapa relevant marknadsföring som har varit väldigt framgångsrik för att skapa synlighet för hela Swedish Lapland.

Annonseringen och innehåll skapas med stöd av Region Norrbotten, Region Västerbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.