Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Nyheter 17 maj, 2023

The Arctic Lifestyle Magazine: din guide till den arktiska livsstilen

Missa inte det fjärde och senaste numret av The Arctic Lifestyle Magazine. Det finns att plocka upp hos en kommun eller ett Visitor Center nära dig.

Swedish Lapland Visitors Board ligger bakom det prisbelönta och uppskattade livsstilsmagasinet om Sveriges arktiska destination. Tanken med magasinet är att förmedla en känsla av den arktiska livsstilen och locka besökare att upptäcka och utforska mer av denna unika plats.

– Det är förstås både roligt och tacksamt att få skapa ett livsstilsmagasin om Sveriges arktiska plats. Det finns så många stories att berätta och så mycket vackert att visa upp, säger Anna Lindblom, design manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Magasinet tar ett bredare grepp om vårt geografiska område och vill bygga en helhetsbild av vår arktiska vardag. Här samsas design, kultur och hantverk med den gröna samhällsomvandlingen och våra innovativa samhällen. Här upptäcker du fantastisk mat och den otroliga naturen som vi är kända för, tillsammans med berättelserna om folket som bor här.

– Vi bor på en världens bästa plats. Det här är vårt försök att berätta om det. Om platsen och några av alla dem som bor här, säger Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Swedish Laplands storytelling-strategi handlar om att låta människor på platsen berätta sin historia.

– Utgångspunkten i all vår storytelling är Swedish Laplands varumärkeslöfte om att världens resenärer är: ‘välkomna att dela vår arktiska vardag’. Vi är stolta och glada över den här platsen, säger Håkan.

– Magasinet är ett sammanhållande kitt i all kommunikation vi gör, där storyn står i fokus och vi jobbar som en redaktion. Att producera innehållet själva är en framgångsfaktor för den identitetsmarknadsföring som Swedish Lapland Visitors Board driver för resmålet Swedish Lapland, fyller Anna i.

Bakom The Arctic Lifestyle Magazine finns en liten redaktion med fyra personer involverade i produktionen. Håkan Stenlund skriver, Ted Logart står för bilder, Anna Lindblom sköter all design och Josefine Ås har jobbat som redaktör och skribent. Till det har illustrationer, texter, översättningar och bilder köpts in.

– Även om vi producerat magasinet in-house är det tack vare alla fantastiska fotografer och skribenter som finns i området, som det ens är möjligt för oss att göra det. De hjälper oss att fånga allt den här platsen är, avslutar Håkan

I det fjärde numret utforskar vi platsens genialitet, äter oss genom säsonger och åker på road trip. Vi tar oss an samhällsomvandlingen och framtiden – på vårt sätt. Djupdyker i ett liv på glid, med skidor under fötterna. Samiska världsartister som Anders Sunna och Britta Marakatt Labba berättar en färgrik historia, världsarvet Laponia breder ut sig, slutligen tar vi oss fram med tåg som färdmedel. Det och mycket mer!

Vi använder magasinet för att presentera destinationen – för exempelvis affärskontakter – som internationella reseåterförsäljare eller flygbolag. Det är fritt för företag och organisationer i andra branscher att använda det i sina internationella kundkontakter. Magasinet är producerat inom projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland.

Här kan du ta del av magasinet digitalt!

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.