Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
David Lind i Kiruna-fjällen

Fotograf: Andreas Hermansson

Nyheter 28 februari, 2023

Välkommen David

Hej David, hur känns det att börja jobba på nytt jobb?

Det känns otroligt spännande och som ett naturligt steg. Jag har tidigare arbetat på ICEHOTEL och lokala aktörerna Kiruna Lappland och Heart of Laplands mindre arbetsteam. Nu ser jag fram mot möjligheten att verka i en bredare organisation och utvecklas vidare i en ny mer specialiserad roll.

Vad är det viktigaste du tar med dig för att komplettera de regionala resurserna på Swedish Lapland Visitors Board?

En av mina styrkor är att jag gått hela vägen inom besöksnäringstrappan som resmålet Swedish Lapland kan erbjuda. Jag började som praktikant på ICEHOTEL när jag studerande till vildmarksguide och har sedan haft alla möjliga roller genom åren, från guide till driftledare, säljansvarig, marknads- och affärsutvecklare.

Nu med dryga 14 år i besöksnäringen här i det arktiska Sverige så har jag utvecklat en stor förståelse för regionens styrkor och utmaningar samt att jag besitter ett brett nätverk av fantastiska människor både nationellt och internationellt.

Vad har du för tankar kring hur du vill utveckla vårt resmåls arbetssätt tillsammans med internationellt reseled?

Att arbeta med Travel Trade är till viss mån ett ganska ”gammaldags” sätt att arbeta. Vi pratar relationsbyggande sälj, att ha ett nätverk, utbilda och att vara lyhörd. Det kommer fortsatt vara viktigt då vi till stor del är beroende av internationella experter som hjälper oss hitta kunder och trender.

Men, det gamla ska möta det nya, förutsättningar ändras, världen ändras och med den måste även organisationer och arbetssätt ändras. Här behöver vi vara på tå och se hur mänskliga relationer och det som gör oss unika kan möta digitala verktyg och högre krav på hållbarhet generellt.

Jag ser fram emot att utmana och luta mina erfarenheter mot det nya jag ska hantera i min nya roll.

Viktigt dock, vår region och resmålet Swedish Lapland har en unik position med fantastisk kultur, historia och människor. Människor med historier värda att berätta och det måste fortsatt vara i fokus i vårt erbjudande. Det och vår fantastiska natur ska vi vårda och presentera med det självförtroende det förtjänar.

Vilka är vårt resmåls största utmaningar framöver?

Vi är en näring som drabbats otroligt hårt av pandemin. Det råder kompetensbrist, personalbrist och det saknas ekonomiska medel för att kunna göra det insatser vi vill så det gäller att vara smart när det gäller just insatser och fördelning av resurser.

Logistik är så klart en stor utmaning då det kan vara både svårt, dyrt och krångligt att ta sig hit och satsningar på tåg och lokaltrafik hade exempelvis varit välkommet. Finns förstås fler, men jag kommer fokusera på våra möjligheter.

Och så till de största möjligheterna?

Vart ska jag börja, med så mycket att ösa ur?

Tror jag börjar med människorna, är det något som överväldigar mig dagligen så är det att få arbeta med alla fantastiska människor som driver besöksnäringen framåt. Det är eldsjälar som arbetar dygnet runt, stolta och kunniga med en historia och kultur de vill berätta om.

Den arktiska livsstilen och kulturen genomsyrar hela vårt utbud i form av lokalproducerad mat, kulturstarka upplevelser, naturromantik, äventyr till skogs, på berg och längs älv. Stora och små varumärken och jag upphör aldrig att förundras över den kraft dom besitter, det är vår styrka och värt att bygga runt.

Naturen är het, att vistas i skog och mark och koppla ned är något majoriteten av oss vill uppleva. Kollar du vad de hetaste resetrenderna är idag så kan vi i stort sett bocka av varenda en och det, tillsammans med det jag nyss sa om människorna och vår kultur är möjligheten. Se storheten i det lilla om du så vill.

Vad har besöksnäringen för roll att spela för att bidra till regionens attraktion och värde för invånare generellt?

Den genomsyrar allt i samhället. Vi är världens största industri men det pratas det sällan om.

Besöksnäringens komplexa nätverksekonomi omsätter gigantiska summor pengar, vi skapar arbetstillfällen, skänker en identitet och bygger stolthet över vårt ursprung.

Säg en annan industri där alla kan hitta sin roll, oberoende av språk, tidigare kunskaper eller fullständiga betyg. Alla kan hitta sin plats i besöksnäringen och med rådande världsläge, låter inte det som den mest lämpliga näringen att satsa på?

Vem är du utanför jobbet?

Jag är pappa till en sexårig son och en tvåårig dotter och min fru är från Falkenberg på västkusten så vi spenderar en del tid där nere när vi inte är här i norr. Jag är annars född och uppvuxen i Råneå och en naturromantiker som gillar att spela musik och laga mat.

Jag är också fanatisk Arsenal supporter och följer både damerna och herrarnas matcher med lika passionerat fokus. COYG!

Något som vi inte visste om dig?

Finns på Spotify. Sök på Luspen. Enjoy!

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.