Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Anna-Karin Landin. Foto: David Björkén
Nyheter 2 november, 2021

Anna-Karin Landin – ny kommunikatör på Swedish Lapland Visitors Board

Anna-Karin Landin är ny medarbetare på Swedish Lapland Visitors Board och kommer att vikariera för föräldralediga Anna Odevall som organisationskommunikatör. Hon är en hemvändare som närmast kommer från en roll som kommunikatör på Stockholms universitet.

Hej, vem är du?

– En norrbottning som flyttar till Luleå efter många år på diverse platser runt om i Sverige och världen. Jag ser fram emot vintrar med snö och bra häng med familj och vänner. Jag gillar att vara utomhus, gärna med någon slags skidor under fötterna, eller med vår segelbåt på sommaren. De stora äventyren är lite på paus för små äventyr som passar att ha med en treåring på.

Vilka erfarenheter har du med dig till ditt nya uppdrag?

– Jag kommer närmast från Stockholms universitet där jag jobbat med kommunikation på olika sätt, mycket redaktionell forskningskommunikation men också presskontakter och intern kommunikation. Innan dess har jag en bakgrund som redaktör, journalist och fotograf. Mina erfarenheter från regionens besöksnäring kommer från mitt tidigare liv som säsongare då jag jobbat i reception, butik och servis i Björkliden och Abisko.

Vad kommer du att göra på Swedish Lapland Visitors Board?

– Jag kommer att ansvara för bolaget Swedish Lapland Visitors Boards kommunikation som vänder sig till besöksnäringen inom Swedish Lapland, kommuner inom Swedish Lapland, intressenter och samarbetspartners både lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Just nu börjar jag precis med projektledning av kampanjen Work in Swedish Lapland som ska hjälpa företag att hitta rätt kompetens.

Vad är dina tankar om besöksnäringens roll i regionen?

– Jag tror att besöksnäringen tillför otroligt viktiga värden till regionen. Dels ekonomiskt i form av jobb och intäkter, dels sådant som är svårare att mäta. Att skapa attraktionskraft för besökare bygger också stolthet bland invånarna. Värden som ger livskvalitet sammanfaller ofta med det besöksnäringen både behöver som förutsättning och det som den genererar. Jag tror dessa värden är så viktiga för hela regionens utveckling, för att människor ska vilja bo och leva här. Det kan handla om infrastruktur, värdet av tillgänglig men orörd natur eller ett utbud av upplevelser och service.

Mer information

Vill du veta mer om kampanjen Work in Swedish Lapland? Läs mer här.

Kontakta Anna-Karin Landin:
073-500 67 95
anna-karin.landin@swedishlapland.com

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.