Fotograf: Exempelbild
Är du en hejare på Googles företagstjänster och intresserad av att ta dig an en helt ny utmaning inom besöksnäringen?
Vi söker en digital strateg med ansvar för projektet Digitala leder/touring routes.
Under våren 2021 kommer Swedish Lapland Visitors Board dra igång ett helt unikt tillgänglighetsprojekt i Google:s ekosystem. Målet med projektet är att kartlägga intressanta reseanledningar tillsammans med företagare, berörda kulturella och gröna näringar samt lokalbefolkningen i syfte att lyfta intressanta besöksmål, stort som smått. Dessa paketeras i digitalt tillgängliga, tematiska resrutter anpassade för besökare inom destinationen Swedish Lapland.
Vi ser att allt fler av våra besökare, främst sommartid, är bilburna eller intresserade av att ta sig runt med cykel eller vandra. Och vi vill inte att de ska missa något längs vägen oavsett om de är intresserade av gårdsbutiker, badstränder eller intressanta boendealternativ.
Resrutterna kommer att byggas upp i Google Maps, med stöd av Google My Business, och kommer att publiceras i olika digitala kanaler som även ska stöttas av lokalt sök och annonsering. Det innebär också att många av de inblandade behöver kunskap och stöttning i hur man registrerar sin verksamhet i Google och hur man underhåller det på bästa sätt. Det kommer att bli ett roligt och utmanande projekt som bokstavligen kommer att sätta destinationen Swedish Lapland på kartan!
Tjänstens omfattning
Som digital strateg är du operativ projektledare med ansvar för:
- utbildning i Googles tjänster och verktyg
- att involvera besöksnäringsföretag och andra berörda i arbetet med att identifiera olika besöksmål/reseanledningar som svarar upp mot olika målgruppers intressen och behov
- skapa intressanta tematiserade resrutter och leder i Google Maps där identifierade besöksmål länkas samman
- identifiera lämpliga marknadskanaler och skapa digitala annonskampanjer
- koordinera arbetet med ansvarig för digital marknadsföring, webbansvarig och relevanta arbetsgrupper inom de projekt/verksamheter som drivs av Swedish Lapland Visitors Board.
Kvalifikationer och erfarenheter
För att du ska kunna driva projektet framgångsrikt, krävs det en dokumenterad erfarenhet av att arbeta med, för projektet relevanta tjänster och verktyg i Googles ekosystem som även inkluderar Adwords och sökordsoptimering. Vi tror att du är utbildad digital strateg eller motsvarande och har erfarenhet av att både coacha och arbeta med lärandeprocesser. Dessutom ser vi gärna att du har tidigare erfarenhet av besöksnäringen, är pedagogisk och strukturerad.
Start: 1 maj eller efter överenskommelse
Tid: 1 år
Omfattning: 100%
Ort: Valfri inom destinationen Swedish Lapland
Skicka gärna in din ansökan inom kort/skyndsamt då vi arbetar med en löpande ej tidsatt rekryteringsprocess.
Kontakt: Maria Sirviö, 070-235 28 10, maria.sirvio@swedishlapland.com
Maila ditt cv och personligt brev till info@swedishlapland.com där du beskriver varför just du borde bli vår nya projektmedarbetare.