Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter 16 februari, 2022

Besöksnäringens tillväxtakademi ger företagsledare möjlighet att utvecklas

Ett skräddarsytt utvecklingsprogram på LTU Business ger företagsledare i besöksnäringen verktyg och strategier för verksamhetens framtid.
– Jag kan verkligen rekommendera att delta, säger Susanne Wallin, vd och ägare, Haparanda Stadshotell.

”Besöksnäringens tillväxtakademi” samlar åtta företagsledare från besöksnäringen som lär sig mer om affärsstrategier och verktyg för genomförande samt får individuell coachning. Nu finns möjlighet att anmäla sig till nästa program som startar 21 april 2022.

– Vi såg att företagsledarna hade ett stort behov av handfasta verktyg för att navigera sina verksamheter framåt. I tät dialog med Swedish Lapland Visitors Board skräddarsydde vi ett program för detta, säger Monica Äijä-Lenndin, projektledare på LTU Business.

”Kan verkligen rekommendera att delta”

En av dem som deltog i förra omgången är Susanne Wallin, vd och ägare för Haparanda Stadshotell. Trots att pandemin medförde ett svårt läge vågade hon tänka långsiktigt och vidareutveckla sina visioner för verksamheten.

– Vi som deltog fick ny energi att lyfta blicken och en påminnelse om vikten av en långsiktig strategi, säger hon och fortsätter:

– Jag kan verkligen rekommendera att delta i Besöksnäringens Tillväxtakademi. Nu när jag fått nya verktyg ser jag fram emot att omsätta dem i praktiken tillsammans med våra medarbetare.

Erfarna ledare under tre träffar

Ledare för programmet är Lisa Ek och Niklas Grönberg från LTU Business. Båda har mångårig erfarenhet av att hjälpa små och stora företag att bli hållbart lönsamma, från globala koncerner till startups inom flertalet branscher, bland annat besöksnäring, e-handel, vanlig handel och industri.

I tre träffar för deltagarna bland annat lära sig metoder för att analysera sitt företag, verktyg för att omsätta analysen till strategi, modeller för kundsegmentering, prissättning och marknadsplaner samt verktyg för att säkra att strategin skapar långsiktig tillväxt. Dessutom finns tillfälle att utbyta idéer med andra företagsledare inom besöksnäringen.

Öka intäkter och jobba effektivare

En annan företagare som medverkat är Martin Spolander, vd och delägare i familjeföretaget Kukkolaforsen Turist & Konferens AB. Han tycker att programmet var värdefullt för att snabbt ta reda på om företaget satsar på rätt saker.

– Som entreprenör har man ju ofta fullt upp, men jag tror det är värt att lägga tiden. Man får koll på sådant som kan vara avgörande i längden, exempelvis hur man kan öka sina intäkter eller jobba effektivare, säger han.

Läs hela intervjun med Martin Spolander på LTU Business.

Läs hela intervjun med Susanne Wallin på LTU Business.

Läs mer om Besöksnäringens tillväxtakademi och hur du anmäler dig.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.