Fotograf: Mattias Fredriksson
Det blir mer sommar i Swedish Lapland även i år
Succékampanjen Mera sommar i Swedish Lapland är tillbaka. Varje dag når vi 60 000 svenskar med vårt budskap – i Swedish Lapland är det alltid lite mera sommar.Vi gör även pressbearbetning och traditionell annonsering. Men den allra viktigaste delen är de digitala kampanjer vi gör med företagen. Genom företagsspecifika kampanjer riktade mot den svenska målgruppen vet vi att vi kan öka företagens försäljningen. En flerstegsraket som effektivt bearbetar svensk marknad.
Sommaren 2021 ser ut att gå mot ytterligare ett år där semester på hemmaplan är i fokus. Vi har redan startat med digitalt kampanjande mot svenskar och det går otroligt bra. Vi når just nu cirka 60 000 svenskar om dagen med vårt budskap – i Swedish Lapland är det alltid lite mera sommar.
Resultat från förra året
När pandemin gjorde sitt intåg i världen under 2020 kavlade vi i Swedish Lapland upp armarna och riktade om blicken mot den svenska marknaden. Sverige som land har alltid varit viktigt för oss, även om stort fokus de senaste åren legat på den internationella turisten. Men våra kunskaper och lärdomar i det arbetet gjorde det enkelt för oss att ställa om mot nationell turism. Och även om svenskarna var lydiga och i stort gjorde som Löfven uppmanade oss – semestra inte längre än två timmar från hemorten – så var våra kampanjer ändå lyckosamma och gav välbehövliga bokningar till våra anläggningar i en svår tid.
Tillsammans med Sparbanken Nord arbetade vi ut en kampanj som vi kallade Mera Sommar i Swedish Lapland, riktad mot svensk marknad. Vi arbetade utifrån vår beprövade modell med annonsering i sociala medier runt ett antal specificerade teman, varefter företagen kunde haka i med specifik annonsering. 47 företag valde att gå med i kampanjen. Vi stöttade varje företag med en mindre summa pengar, där företagen kunde välja att öka på den summan ytterligare själva. Totalt nådde vi nära 1,3 miljoner svenskar under sommarmånaderna med över 80 000 besök till företagens hemsidor och specifika produkter.
Kopplade på press och traditionell annonsering
Den digitala kampanjen följdes upp med PR där en insats på 60 000 SEK gav hela 2,7 miljoner SEK i pressvärde. Samtliga stora svenska medier var på besök i Swedish Lapland under sommarperioden. Till exempel TV4, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, TT mfl.
Sista delen i Mera Sommarkampanjen innefattade traditionell annonsering i till exempel Kupé, Svensk Natur och Välkommen till Sverige. Här nådde vi ytterligare 812 000 svenskar.
Nu kör vi!
I takt med att midnattssolen återvänder, intensifieras våra sommarkampanjer. Just nu arbetar vi intensivt med uppstart av företagsspecifik annonsering.
Vill du som företagare vara med – skynda! Kontakta petter.noren@swedishlapland.com för att få veta mer om vilka specifika sommarkampanjer vi gör i år.