Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Anna Lindblom

Destinationsutveckling, Nyheter 11 mars, 2020

Frida Ekeström är ny destinationsstrateg för Swedish Lapland Visitors Board

Frida kommer närmast från LKAB Minerals där hon har arbetat som projektledare, nu axlar hon rollen som destinationsstrateg för regionen Swedish Lapland.

Destinationsutveckling handlar om att skapa förutsättningar för den växande besöksnäringen. I takt med att omsättningen i branschen ökar ställs också högre krav på platsen – i allt från kollektivtrafik och serviceutbud till mobiltäckning och märkning av leder. Som destinationsstrateg kommer Frida bland annat arbeta med att underlätta för internationella besökare att både ta sig till Swedish Lapland och färdas inom regionen när man väl är på plats.

Frida har svart bälte i projektledning, förhandlingar av avtal, samordning av resurser och att hålla presentationer. Förutom erfarenhet av att leda komplicerade processer framåt tar hon även med sig ett brinnande intresse för besöksnäringen. Civilekonomexamen är avlagd inom tjänstemarknadsföring och hon har läst både upplevelseindustrins marknad och upplevelsekunskap på LTU. Den största delen av sin akademiska utbildning gjorde hon dock i Umeå med utbytesterminer i både Kanada och Australien. 

– Besöksnäringen har stora möjligheter och jag brinner för att få fler människor att uppleva vår fantastiska miljö och utveckla det vi har. Det kan handla om allt från hur besökaren tar sig till besöksmålet till att näringen kan växa på ett hållbart sätt, säger Frida och fortsätter:

– Branschen har en stark utveckling och allt fler, inte minst från offentlig sektor, får upp ögonen för nyttan som besöksnäringen skapar i regionen. Det känns kul att få ta vid i det arbetet. Innerst inne har jag längtat tillbaka till besöksnäringen sen jag gjorde säsonger i Riksgränsen i början av 2000-talet.

Frida tar över rollen efter Camilla Bondareva som går vidare till en tjänst som kommunikationsstrateg för Luleå Business Region. Vi vill passa på tacka Camilla för våra år tillsammans, hennes målmedvetenhet och långsiktighet har skapat både god samverkan och utveckling i regionen.

Så har Frida något tips på ett smultronställe i Swedish Lapland?

– Allt?! Vidderna i fjällen ligger mig varmt om hjärtat men också en vacker sommarkväll i Luleå skärgård, avslutar hon.

Kuriosa om Swedish Lapland Visitors Board nya stjärnskott är att hon är hunnit med att plugga både pedagogik för skidskolor och förhandlingsteknik. Vi hoppas att hon ska få nytta av bägge delarna och önskar Frida varmt välkommen till oss!

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.