Många nya kontakter efter europeisk säljmässa
I februari genomfördes den digitala mässan Nordeuropa 2022. Fyra representanter från projektet BCD var med för att marknadsföra Swedish Lapland mot några av regionens viktigaste marknader.
För andra året i rad genomfördes mässan Nordeuropa 2022 digitalt, arrangerad av NordicMarketing, en reklambyrå inriktad på resebranschen och expert på de tysktalande marknaderna. Swedish Lapland representerades av fyra medarbetare från projektet Business Capacity Development in Swedish Lapland. Dessutom deltog sex lokala företag till rabatterat pris genom Swedish Lapland Visitors Boards partnerskap.
Syftet är att marknadsföra Swedish Lapland, representera regionens företag och knyta kontakter med återförsäljare och turoperatörer. På mässan fanns tillfällen att möta resesäljare från de viktiga tysktalande marknaderna och Benelux, vilket är mässans stora fokus. I år deltog dessutom representanter från marknaderna Storbritannien, Spanien, Italien, Frankrike, Tjeckien och USA. 101 personer från resesäljarledet medverkade.
Travel Trade Portal uppskattat verktyg
– Det var väldigt bra möten och stort intresse. Vi har jobbat med uppföljning och fortsatt dialog sedan dess, för att skapa bästa förutsättningar för att matcha företagen med rätt turoperatörer, säger Elin Håkansson, Kiruna Lapland, en av regionens representanter.
Presentationerna av Swedish Lapland utgick från Travel Trade Portal.
– Det blev väldigt uppskattat och den direkta feedback vi fick var att det var strukturerat och lätt att hitta information, säger Elin Håkansson.
Många nya turoperatörer visar intresse
Många av de deltagande turoperatörerna var nya, och ser fler förfrågningar från sina kunder på resor till de nordiska länderna. Här fick de tillfälle att lära sig mer och knyta nya kontakter i Sverige, Norge, Finland, Island och Danmark.
– Det är viktigt att vara med och synas för att vara konkurrenskraftiga mot våra grannländer, säger Elin Håkansson.
Turoperatörer fortsätter att efterfråga hållbara destinationer och resor, både till och inom regionen. I år efterfrågade flera också upplevelser relaterade till cykling.
Mässor genererar konkreta affärer
Förutom Elin Håkansson representerades Swedish Lapland av Anna-Lena Le Goascogne, Argentis, Bo Wikström, Visit Skellefteå och Karin Åberg, Luleå Business Region.
– Tillsammans hade vi en bra geografisk spridning och representerade hela Swedish Lapland, med våra närområden som specialitet, säger Elin Håkansson.
– Att vara med på mässor är viktigt både för att det resulterar i konkreta affärer, och för att resesäljare ska ha oss top of mind. Den tyska marknaden har stor potential, inte minst nu när vi har direktflyg till tre av våra flygplatser, säger Cecilia Petzäll, Travel Trade Manager på Swedish Lapland Visitors Board.