Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fotograf: Mattias Fredriksson

Nyheter 8 februari, 2021

Niehku är årets svenska destination enligt ELLE

Swedish Lapland har många innovativa företagare som satsar på det riktigt unika och lokala. Niehku Mountain Villa i Riksgränsen är just ett sådant exempel. Genom en tydlig lokal förankring, innovation och ett unikt erbjudande har de skapat sig en helt egen plats på kartan. Senast i raden av framgångar för företaget kommer utnämningen som Årets destination i ELLE deco design awards.

Så här lyder motiveringen:
”Ett år präglat av introspektion har väckt vår längtan till naturen och Årets destination lever upp till sitt nordsamiska namn som betyder ”dröm”. Ett hotell och en restaurang i Riksgränsen med en helt unik atmosfär och hög kvalitet, som bjuder in till lika delar avslappnad vila som spännande upplevelser i samklang med den storslagna omgivningen.”

Både Elle och delgrundaren och hotellansvarig för Niehku Johan ”Jossi” Lindblom lyfter fram kopplingen till det lokala som en framgångsfaktor. Och när Elle frågar Jossi om vilka trender han ser för resebranschen svara han så här.

Johan ”Jossi” Lindblom, av av grundarna till Niehku Mountain Villa:
”Jag ser helt klart att det unika och småskaliga vinner mark. Kvaliteten på det man upplever blir viktigare än längden på resan. I somras hade vi många svenska gäster som åkt på vandringsresor över hela världen, de var alla betagna av hur storslaget Lapplandsfjällen är och undrade uppriktigt varför de aldrig upptäckt sitt eget land tidigare. Internationellt ser vi också att intresset för arktiska miljöer växer, då kan man välja att besöka Grönland, norra Alaska eller oss på Niehku Mountain Villa.”

Innovativa entreprenörer skapar tillväxt och attraktivitet

I Swedish Lapland ökar omsättningen snabbare än antalet gästnätter (2018-2019), vilket innebär att besökare spenderar allt mer tid och pengar på plats. Det är ett tydligt tecken på en hållbar utveckling för näringen.

Det är innovativa och ständigt framåtsyftande entreprenörer, ofta småföretagare, som skapar nya reseanledningar och är själva grunden till att näringen växer. Goda exempel är Treehotel, Icehotel, Arctic Bath och nu senast Niehku Mountain Villa.

Gemensamt för företagen ovan är att man satsar på lokal förankring och låter värdena som man vill förmedla vara vägledande för hela företaget. Ett exempel på det är att Niehkus anställda alla är entusiastiska skidåkare och friluftsmänniskor och att det i restaurangen lagas mat av nästan enbart lokala råvaror och menyn varieras efter säsong.

Framgångarna ger ringar på vattnet

Mängden press och PR dessa företag genererar för regionen går inte att överskatta. Under 2020 har alla stora svenska tidskrifter gjort resereportage från regionen. Lottie Knutsson resetips från Swedish Lapland på TV4 är bara ett exempel på resultat av en pressresa som regionen sett under det gångna året.

Runt välkända företag och fenomen, som Niehku eller norrsken, eller runt något så enkelt som vår arktiska vardag med kyla och snö, berättas det om det unika som Swedish Lapland har att erbjuda. Den marknadsföringen bygger hela regionens attraktivitet och spiller över på alla branscher. För vem vill egentligen flytta till eller satsa pengar på en plats som man inte också vill semestra på?

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.