Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter 4 mars, 2022

Så berättar världspressen om Swedish Lapland

Genom pressresor och samarbeten med journalister och influencers sprids berättelsen om Swedish Lapland över hela världen. Och det råder högtryck med dagliga förfrågningar från internationell media som vill komma hit.

En viktig del av Swedish Laplands kännedomsarbete och varumärkesbygge handlar om att initiera och möjliggöra pressresor. Josefine Ås är Swedish Lapland Visitors Boards nya pressmanager och vi kollade med henne hur hennes första månader på jobbet varit.

– Hektiska, det är nog det första ordet jag tänker på. Det har varit en oerhört stor efterfrågan från press sedan jag började. Jag får nog minst en förfrågan per dag just nu för pressbesök från världens alla hörn, säger Josefine Ås.

– Dessutom är det bra media. Alltifrån tyska, ryska och senast malaysiska tv-kanaler till prominenta magasin som National Geographic, Sports Illustrated och Tatler. Lägg dessutom till alla influencers med stora konton så förstår du.

Att låta andra berätta

Att jobba med varumärkesbyggandet för resmålet Swedish Lapland handlar dels om att skapa ett eget innehåll för de egna kommunikationskanalerna. Men också om att låta andra berätta om platsen. På så sätt är både pressarbetet och contentproduktionen ett sätt att tala direkt med slutkonsumenter världen över.

– Världspressen är i princip alltid nöjda. Vilket är ganska givet eftersom här är fantastiskt vacker plats, ofta väldigt annorlunda från var de själva kommer. Dessutom är destinationens entreprenörer och boende vana att leverera ett gott värdskap, säger Josefine Ås.

– Men det händer förstås att vi inte alltid är helt nöjda med det som skrivs. Till exempel kan det bli lite uttjatat med ”Europas sista vildmark”, vilket egentligen skulle innebära att ingen skulle bo här. Samtidigt är det lätt att förstå att det finns en koppling till vår storslagna natur och även en stor attraktion i ordet wilderness för journalister och läsare som suttit instängda i sina städer under pandemin. Det är det fria ordet och deras röst som måste fram. Det får man ha respekt för, säger Josefine.

Lyriskt influencerpar

I dagarna har bland andra det italienska blogg- och influencerparet, Marco Girardi och Simone Salton rest runt i destinationen. De skriver om resmål och de utvärderar dem utifrån ett HBTQ-perspektiv. När de berättar om resan i Swedish Lapland är de närmast lyriska.

– Allt har varit helt fantastiskt. Kallt men fantastiskt, säger Simone och skrattar.

Influencerparet Marco Girardi och Simone Salton reser runt i världen och skriver om resmål utifrån HBTQ-perspektiv, bland annat på instagramkontot @world-mappers.

På resan har de varit i Luleå två nätter, sedan på Treehotel, Icehotel, och Camp Ripan. Självklart har de passat på att ta del av alltifrån besök på museum, SPA-bad och möten med renar. Det senaste ett besök hos Nutti Sámi Siida. Ett kärt besök.

– Renarna var verkligen söta och så den värmande brasan i kåtan. Men allt är vackert här. Så mycket snö, och så väldigt vitt, fyller Marco i.

Och resans high-note då?

– För mig var det nog ändå Icehotel, dels att sova där men kanske hela grejen. Som en sagovärld, säger Marco.

– För mig var det absolut hundarna och hundspannet med Luleå Adventures, säger Simone. Men det är som att gradera vilket vatten som är godast när man är törstig, säger han och skrattar.

– Det är magiskt.

Pressresor enligt utvalda teman

Swedish Lapland Vistors Board jobbar även med pressresor enligt utvalda teman och målgrupper. Mat, design och natur är de tre program där SLVB samarbetar med Visit Sweden, och därför är det naturligt att pressresor också kanaliseras mot dessa teman. HBTQ är inte någon uttalad målgrupp, men Annika Fredriksson, Swedish Lapland Visitor Boards vd förklarar.

– Resmålsvarumärket Swedish Lapland är dubbelt. Visst, vi är det nordliga och arktiska i ”lapland” men på samma sätt är vi också det svenska i ”swedish”. Och denna ”swedishness”, det progressiva, öppna och innovativa samhället, är också oerhört attraktivt för många av världens resenärer. Det ska vi inte glömma bort.

– Jag önskar att alla som bor här i skulle kunna se allt fantastiskt som skrivs om oss i internationell media och av de många influencers som vi lotsar till efterlängtade upplevelser som fångas och sprids över hela världen.

Några exempel på nyligen publicerade artiklar som resultat av pressresor och pressförfrågningar:






Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.