Swedish Lapand Visitors Board logotyp Mediefinansieras av Europeiska Unionen
English flag English

Fotograf: Skärmbild, Fjällräven & Arctic Lifestyle Magazine

Skärmbilder från Fjällrävens utskick om Fjällräven Polar och "The arctic lifestyle magazine"

10 november, 2022

Arktisk lyskraft för Fjällräven

Vi noterar att några av Sveriges största varumärken vänt blickarna norrut. Den unika arktiska naturen erbjuder värden att bygga sin egen story kring. Något vi ser att ett växande antal märken gör.

Ett företag som producerar stora kampanjer i vår norra arktiska del av landet är Fjällräven. De har länge byggt mycket av sin kommunikation på fjällvärlden, med namn som Keb, Singi och Abisko. Vilket väl är rätt naturligt när man säljer kläder för outdoor och äventyr.

I kommunikationen för sitt legendariska Fjällräven Polar använder man i år återkommande arktisk och arktiskt för att beskriva platsen och äventyret.

Det är med glädje vi noterar att företag och aktörer lyfter in arktisk i sin kommunikation.

– Att man gör det visar vår plats unika dragningskraft. Arktisk har en unik lyskraft på den nationella och internationella marknaden. Fjällräven Polar är ett one of a kind-event. Det når en extremt nischad och intressant målgrupp, utspelar sig i resmålet Swedish Lapland och bygger på den stundvis extrema arktiska naturen. Fjällräven vill koppla ihop sig med det arktiska, ja eller våran vardag. Det både ökar trovärdigheten för deras produkter och laddar äventyret Fjällräven Polar med ytterligare värden som deras målgrupp lockas av, säger Johanna Ögren marknadsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board.

Världens mest välkomnande arktiska resmål

Sedan 2015 har vi lyft upp Arktis i varumärkesarbetet för resmålet Swedish Lapland. Visionen som resmålet strävar efter är ”Världens mest ansvarsfulla arktiska resmål”. Även varumärkeslöftet ”Welcome to share our Arctic lifestyle” tar fasta på Arktis.

– I all vår kommunikation välkomnar vi besökarna att ta del av vår arktiska vardag. Livet vi lever formas av platsens helt unika natur och geografiska placering. Vi är alla en del av den kultur som vuxit fram tack vare våra älvar, fjäll, skogar, glaciärer, midnattssol, norrsken, Bottenvikens vatten, myrmarker, ängsmarker och sjöar. Vi lever i samklang med naturen i Swedish Lapland. Stora delar av vår delade tradition och livsstil är formade årstiderna och dess växlingar, berättar Camilla Bondareva varumärkeschef på Swedish Lapland Visitors Board.

– Dessutom har vi tillsammans med finska Lappland och Nordnorge jobbat i många år med riktade strategiska marknadsinsatser för att placera arktiska Europa på kartan. Redan 2015 startade vi ett gemensamt projekt, Visit Arctic Europe, fortsätter Camilla.

– Vi får draghjälp av att andra lyfter in arktiska-värden i sin kommunikation. Vi har något unikt här och det ska vi fortsätta bygga på, avslutar Camilla.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.