Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng

Fotograf: Thomas Åberg

Nyheter 24 juni, 2021

Den snabba vägen till marknaden

Genom att skippa mellanhänder och gå direkt till slutkund har Björn Hedlund Länta i Jokkmokk lyckats med konststycket att både starta och expandera sitt besöksnäringsföretag mitt under corona-pandemin. Det här är historien om hur taskig tajming och direktkontakt med kunderna blev till ett framgångsrecept.

För Björn Hedlund Länta blev taskig tajming perfekt tajming. Samtidigt som hela världen stängde ner och slutade resa startade Björn Hedlund Länta sitt besöksnäringsföretag Peace & Quiet Hotel, som erbjuder boende i eko-vänliga glasrum. Fokus handlar om att ta hand om nutidsmänniskors djupaste behov av återhämtning genom Peace and Quiet – lugn och ro. Under vintertid sker det genom naturnära norrskensupplevelser, eld och total närvaro och under sommaren midnattssol, bad och avslappning. Besökaren erbjuds lokal mat och aktiviteter och får sova mitt i den storslagna arktiska naturen.

I början av 2020 skaffade Björn in sitt första glasrum, i samma stund som den levererades till Jokkmokk var företaget igång. I april 2020 öppnade han för den första besökare. Bara några veckor innan dess hade Covid-19 ritat om hela kartan för besöksnäringen och de flesta länder stänger sina gränser. Sverige höll sina öppna – det var var en del företags smala lycka.

Digitala nomader

Björn har genom hela pandemin sett hur bokningar från exempelvis Frankrike kommit in i samma stund som landets regering meddelat nya restriktioner och lock downs. Bokningarna kommer ofta från en speciell kundgrupp som Björn kallar för digitala nomader. De har jobb (eller driver företag) som kan skötas varifrån som helst så länge lina till nätet finns. För digitala nomader är pris inte en faktor och man är vana resenärer. Det är en kundgrupp som är spontana och trygga men saknar en sak i sina storstadsliv. De saknar lugn och ro

Många av Björns gäster har flugit in till Luleå, hyrt bil och sedan avverkat både Treehotel och Arctic Bath på väg upp till Jokkmokk och Peace & Quiet Hotel. Det är inte ovanligt att gästerna sedan fortsatt upp till Icehotel för att flyga hem från Kiruna. Varken att köra på vintervägar eller boka allt själv direkt av de olika aktörerna är främmande för dessa resenärer.

Under vintern har upp till 70 % av bokningarna kommit från utländska gäster, främst européer. Under sommarhalvåret var det fler svenskar.

När det nya är det normala

En dag till två veckor innan man checkar in bokas boendet, i enstaka fall sker bokningen med längre framförhållning. För Björn som ju bara drivit sitt företag under pandemin är den korta tid mellan bokning och incheckning normalt. I branschen som helhet är annars just det krympta bokningsfönstret en stor förändring som pandemin fört med sig.

– Aktiviteter bokar mina besökare ofta ännu tätare inpå. En gång hade jag gäster som på kvällen, på väg in i glasrummet bokade nästan alla aktiviteter vi kan erbjuda, till dagen efter. Det är lite svettigt med så kort varsel. Jag är nästan glad att jag aldrig upplevt hur det var innan. Att vara flexibel fick jag lära mig på en gång, säger Björn.

Just aktiviteterna, exempelvis en lokal 10-rätters samisk måltidsupplevelse eller en dag tillsammans med en renskötare, är det som är tuffast att få till på kort varsel. En nyckel för Björn har varit att ha många guider som han samarbetar med, då kan nästan alltid någon. En annan nyckel är att han kan lösa många varianter på aktiviteter själv, en fördel med att vara bergsguide.

Foto: Thomas Åberg, norrland247

Lagom med äventyr

Just hans bakgrund som bergsguide och officer inom Försvarsmakten var det som sådde fröet till det företag han driver idag.

– Jag jobbade med att utbilda militärer, från specialförband i andra länder till alla blivande svenska officerare och jägarförband, i överlevnad, ledarskap och bergsoperationer i arktiskt klimat. Rätt så snabbt insåg jag att vad som gav de deras mest minnesvärda upplevelse var det ensamma tysta mötet med sig själv i naturen, konstaterar Björn.

Innan han fortsätter:
– Responsen jag fick var att just de här stunderna själva, ute i naturen, i lugn och ro, var den bästa upplevelsen i livet. Peace & Quiet och att vara med i det som var min vardag, gav något på ett själsligt plan, berättar Björn om studerat mycket psykologi, filosofi och österländsk visdomstradition.

Den här kunskapen är det som Björn byggt sin verksamhet på. Besökarna som checkar in i en av hans glasrum upplever det som att de är “mitt i ödemarken” samtidigt som man känner sig helt varm och trygg. De sex glasrummen står enskilt men de går att flytta ihop vid större sällskap.

En flygande start och urstarkt värdskap

Idag har Björn utvecklat verksamheten och tillfört totalt 6 glasrum, snöigloos och andra individuella specialboenden. Den första var placerad på vatten med Sareks siluett som fond. Idag finns det glasrum med utsikt över både fjällvärlden och på platser där det enda som lyser upp är norrskenet och stjärnorna på natthimlen. Samtidigt så kan du i princip kör bil fram till majoriteten av platserna, till några av de behövs det däremot en kort skoter- helikopter eller båttransport.

För gäster med speciella önskemål kan Björn flyga glasrummet och besökaren till unika platser i anslutning till Sareks nationalpark, Laponia eller någon annan världsunik plats.

Det goda bokningsläget har drivit på Björns övertygelse om att han är på rätt spår. Under december till mars hade han fullt. Han tror också att han gjorde rätt som vågade satsa mot en penningstark målgrupp. De förväntar sig värdskap i absolut toppklass och är i utbyte mot det beredd att betala för sig. Han ser att han kan samverka med Treehotel och Arctic Bath för att bygga världens mest hållbara high end destination.

– Att ha ett väldigt väldigt bra värdskap är ett av företagets viktigaste vägval. Och något som jag jobbar aktivt med, till exempel så ber jag om reviews. Omdömena som gästerna lämnar är A och O för mig och oss. Inte minst eftersom just reviews har så stort utrymme på bokningssajterna, där våra besökare bokar sitt boende, säger han.

Att få till det där värdskapet är något han ägnar stor tid och energi åt. En specialdesignad incheckningsprocess är en del av det. Att checka in en gäst tar en timme. Under den tiden hinner Björn både berätta mer om boendet och platsen, men inte minst hinner han också lyssna in besökaren och deras förväntningar.

Vägen till marknaden

Peace & Quiet Hotel och Björn pratar med sina besökare och potentiella gäster direkt. Från dag ett har han satsat stenhårt på sociala medier och säljer nästan uteslutande via bokningssajter som Airbnb, Booking och Expedia.

Tillsammans med Petter Norén som är Social Media Marketing Manager på Swedish Lapland Visitors Board har han sett digitala kampanjer som plöjer alla rekord. Eller som Petter sammanfattade det “snart får Facebook betala dig för dina annonser”. Instagram är den sociala plattform där det gått allra bäst.

Nu har Björn också fått kontakt med ett par internationella återförsäljare, något han ser som ett spännande utvecklingsområde för framtiden. Boendet passar speciellt bra för honeymooners och andra romantiska par som genom Peace & Quiet vill fördjupa sin relation.

Ja och framtiden då?

Just nu har Björn som mål att kunna omvandla timanställningar till heltidsanställningar. Själv vill han kunna satsa på affärsutvecklingssidan. Han ser att verksamheten kan skalas upp och att de behövs fler bäddar i Jokkmokk.

Björn ser många områden som kan utvecklas och är helt säker på att nyckeln till fortsatt framgång är samarbeten med andra företag. Från andra boenden och aktivitetsföretag till butiker och måltidsupplevelser. Jokkmokk har ett unikt erbjudande. Han är imponerad av de företagare han jobbar tillsammans med, som Eva Gunnare på Essense of Lapland, Anna Kuhmunen på Silba Siida och Matti och Stina på Jokkmokkguiderna.

– Här finns en rytm och det arktiska ljuset, de åtta årstiderna. Kulturen, det samiska, naturen. Jag ser så många företeelser att skapa upplevelser runt, islossningen eller den första isen. Vår vardag är så speciell. Tillsammans har vi alla möjligheter att bygga världens mest hållbara high end destination, avslutar Björn.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.