Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fotograf: Håkan Stenlund och Per Lundström

Nyheter 17 maj, 2023

Dubbelt upp med franska flyg

Att kunna resa smidigt till sin semesterdröm och enkelt ta sig runt på plats är avgörande för en välfungerande och framgångsrik besöksnäring. Det är en högt prioriterad fråga och ett viktigt samarbetsområde för resmålet Swedish Laplands besöksnäringsföretag. Att det franska charterbolaget Quartier Libre nu går ut med nyheten att man fördubblar avgångarna mellan Frankrike och Luleå kommande vinter är därför glädjande.

Vinter 2023 trafikerades Luleå av inte mindre än tre nya internationella direktflyg från Paris, Düsseldorf och London. Kiruna fick även ett nytt direktflyg med Eurowings. Samtliga direktflyg till Luleå hade olika affärsmodeller, och det från Paris var mest framgångsrikt. Kapaciteten fördubblas nästa säsong. SAS har däremot meddelat att de inte kommer att erbjuda direktflyg mellan London och Luleå nästa år. Eurowings fortsätter att flyga till Kiruna nästa vinter, statusen för Luleå – Düsseldorf är ännu inte kommunicerad.

– Det är kul att se att satsningen på fransk marknad nu bär frukt. Vi har jobbat riktat och gemensamt inom hela Swedish Lapland under en lång tid för att sätta resmålet på fransosernas radar. Det har skett både genom klassisk bearbetning av återförsäljarledet och pressbearbetning och olika typer av digitala kampanjer, säger David Lind, travel trade manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Han fortsätter:
– I Luleå har man förvaltat möjligheten en flyglinje ger. Lokala besöknäringsföretag har tillsammans med Luleå Business Region jobbat fokuserat på att ta emot de franska besökarna. Några företag har genomgått en snabb utveckling och på så sätt kunnat göra affär av besöksströmmarna. Besökarna har hittat ut till kringliggande kommuner, en trend som säkert kommer att stärkas när man dubblar kapaciteten.

Karin Åberg, affärsutvecklare besöksnäring på Luleå Business Region berättar så här om första säsongen med direktflyg från Paris.

– Den 16 veckor långa första vintersäsongen med det franska charterprogrammet kommer att ge rejäla utslag på gästnattsstatistiken för Luleå. Runt 3000 franska besökare som köper boende, mat, aktiviteter, transporter bidrar inte bara till fler arbetstillfällen inom besöksnäringen utan även till ökade skatteintäkter, konstaterar Karin Åberg, affärsutvecklare på Luleå Business Region.

– Extra roligt är det att Unesco världsarvet Gammelstad har blivit en så viktig del i det franska aktivitetsprogrammet. De franska besökarna fullkomligen älskar kyrkstaden och vi får visa upp något genuint och med fin anknytning till vår lokala historia, säger Karin.

Positiva signaler

Samtidigt som intresset från Frankrike är stark och fortsätter öka har andra européer också hittat Swedish Lapland.

– Vi har intervjuat flertalet researrangörer och kontakter i London, och signalen är positiv. Swedish Lapland växer som marknad. Försäljningen var rekordstark i vinter, och man förväntar sig ännu bättre resultat nästa vinter, säger David och fortsätter
– Luleå har bra anslutningar till Arlanda. De brittiska researrangörerna bedömer att resandet ökar även om SAS inte erbjuder direktflyg.

Nya flyglinjer innebär en stor risk för flygbolagen, samtidigt letar de kontinuerligt efter nya marknader där efterfrågan förväntas öka.

– Italien är en marknad som vi har stor tilltro till. Intresset är stort och vi har etablerat goda kontakter med attraktiva researrangörer. I samarbete med Swedavia genomför vi just nu en förstudie för att utveckla flyglinjer till Italien. Det är en ny modell där vi samlar intresse och efterfrågan från researrangörerna för att kunna presentera affären för ett antal utvalda flygbolag, avslutar David.

En god tillgänglighet är viktigt

Framåt kommer vi fortsätta jobba med att positionera och tydliggöra Swedish Lapland och dess flygplatser. Vi ser även stora möjligheter att ytterligare utveckla den redan etablerade samarbetsplattformen och vill undersöka möjligheterna för andra branscher att kroka arm. En god tillgänglighet är viktigt även för affärsresenärer och gynnar näringslivet i stort.

Swedish Lapland Visitors Board jobbar tillsammans med kommuner, näringslivsbolag, besöksnäringsfrämjare och regionala aktörer för att utveckla tillgängligheten till och inom resmålet Swedish Lapland.

Frågor?

David Lind porträtterad framför en grön vägg

David Lind, travel trade manager
070-559 03 73 eller david.lind(a)swedishlapland.com

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.