Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Digitala leder, Nyheter 4 januari, 2022

Emma Graméus ny digital kommunikatör och affärsutvecklare för Digital Touring Routes

Meriterade Emma Graméus förstärker Digital Touring Routes projektteam som digital kommunikatör och digital affärsutvecklare. Emma kommer närmast från ett konsultuppdrag på ICEHOTEL där hon under hösten har varit tillfällig bröllopskoordinator. Innan det var hon delprojektledare i platsutvecklingprojektet c/o Kiruna och sedan 2018 bloggar hon för Besöksliv.

Hej, vem är du?

– Jag är en nyfiken solgropsfantast med ett outtröttligt pepp på norr. När klasskompisarna i Strängnäs tog sommarlov under gymnasiet åkte jag istället upp till Abisko för att undersöka platsen där mina föräldrar träffades på 80-talet. Och sedan dess har jag väl egentligen inte åkt tillbaka – det är snart 20 år sedan.

Vad tar du för erfarenheter med dig in i ditt nya uppdrag?

– Förutom mina nästan 20 år i branschen och en mix av tidigare utbildningar (Naturturismutvecklare, Affärs- och produktutvecklare, Destinationsutveckling) så tror jag att mitt intresse för platsmarknadsföring kan vara till stor fördel.

– Dessutom tror jag att det kan vara bra att jag känner till rätt många av aktörerna runt om i destinationen Swedish Lapland eftersom jag sedan länge imponerats av dem. Det kommer underlätta vid de användaranalyser och sökordsoptimeringar som vi arbetar löpande med i projektet.

Vad ser du för utmaningar med att skapa digitala resrutter och leder i destinationen Swedish Lapland?

– Att hitta en balans mellan information och sälj. Personerna som sitter där i bilen ska bli alldeles lagom nyfikna av innehållet för att aktivt välja att stanna till eller ta en liten omväg.

– Många av företagen har fullt upp med arbete i sina verksamheter och har ont om tid att avsätta till sin digitala affärsutveckling. Här gäller det för oss att hitta fungerande arbetssätt och rätt pedagogik för att kunna stötta företagens kunskapsresa.

Vad ser du för möjligheter?

– I produktionen och publiceringen av digitalt content så kommer vi förhoppningsvis kunna kombinera de lite mer välkända resmålen med nya och lite mindre kända.

-– Att vi lyckas skapa en mix av någonstans där du kan äta, något för Instagram, något att prata om i bilen och något att kunna skryta om.

Har du någon dold talang?

– Jag har läst 7,5 poäng i Dinosauriekunskap!

Kontakta Emma Graméus:

E-post: emma.grameus@swedishlapland.com
Tel: 072–206 50 41

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.