Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fr.v. Josefin Haraldsson, PR Manager USA Visit Sweden, Camilla Bondareva, Head of Brand Communications Swedish Lapland Visitors Board, Viveca Burkhardt, Head of International PR Visit Sweden, Josefine Ås, PR Manager Swedish Lapland Visitors Board.

Ahkka, Nyheter 6 september, 2023

Ett närmare PR-samarbete med Visit Sweden

Med dryga 380 pressbesök de senaste fem åren, i snitt ett besök i veckan, är Sveriges Arktiska resmål ett eftertraktat resmål med högt nyhetsvärde bland resepress och media världen över.

När Swedish Lapland Visitors Board nu ser över mediestrategin för resmålet handlar arbetet framöver om hur vi kan bli mer träffsäkra på de internationella marknaderna och arbeta ännu mer proaktivt. En viktig samarbetspartner för att lyckas med det är Visit Sweden.

– Visit Sweden är vår viktigaste samarbetspartner för ett lyckat pressarbete. Tillsammans med Visit Swedens pr-ansvariga för utvalda marknader säkerställer vi ett kvalitativt nätverk för riktade pressresor inom vårt Arktiska resmål, säger Josefine Ås, PR Manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Genom åren har Swedish Lapland toppat i internationell resepress som Nordens nya gastronomiska hot spot, platsen med intressanta boenden, rik kultur och storslagen natur till en plats som har världens bästa städer. Nu ökar intresset för vår region också utifrån perspektivet av en eftertraktad plats att leva och verka på.

– PR är ett viktigt verktyg vi har för att positionera vårt Arktiska resmål internationellt och nå vår målgrupp ”Den ansvarsfulla besökaren”, därför är samarbetet med Visit Sweden kring planerade, kvalitetssäkrade PR-insatser och pressbesök så värdefullt, säger Camilla Bondareva, varumärkeschef på Swedish Lapland Visitors Board.
– Visionen som finns utstakad i Regional Besöksnäringsstrategi 2030 är att vi ska bli världens mest ansvarsfulla Arktiska resmål.

Den strategiska färdplanen mot 2030 handlar om att tillsammans med resmålets huvudintressenter – näringen, besökaren och nyckelpartners arbeta för att respektera, balansera, planera, innovera och attrahera för vår plats och näringens bästa.

Den nya mediestrategin ska även den sikta mot att nå och möjliggöra för besökaren att bidra till att värna om vår plats och göra den bättre för framtida generationer – i enlighet med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.