Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Arctic Bath
Nyheter 26 januari, 2022

Från bastuflotte till världsnyhet – Arctic Bath är årets Innovation

Fröet till innovationen Arctic Bath tog tid på sig att mogna. Först var det bara en tanke om en liten bastuflotte. Nu, tolv år senare, flyter den spektakulära byggnaden med prisbelönt SPA på Luleälven och skapar internationella rubriker.

Besökt av prinsar och prinsessor och världskändisar som antingen vill vara anonyma eller delar sin upplevelse med 24 miljoner följare i sociala medier.
Arctic Bath i Harads har tagit världen med storm, då ryktet om det lilla men speciella spa-hotellet har fått global spridning. Därför är Arctic Bath också pristagare inom kategori ”Innovation” i Award of Swedish Lapland 2021. Det vill säga ”en innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan.

– Arctic Bath är ett helt unikt spa-hotell, det finns ingenting liknande. En flytande byggnad i arktiskt klimat. Vi är inte ett lyxhotell i bemärkelsen femstjärnigt, det saknar vi vissa funktioner för, däremot levererar vi en femstjärnig upplevelse, säger Peter Engström, styrelseordförande och delägare i Arctic Bath.

Började med tanke på bastuflotte

Ett flytande spa i form av ett timmerbröte i Harads, hur kommer någon på den idén? Vi backar sisådär tolv år i tiden. Per-Anders Eriksson är en av delägarna till Treehotel. När det stod färdigt uppkom tanken på att det skulle vara trevligt med en bastuflotte på älven för hotellets gäster. Kanske någonting i glas med utsikt, kanske kunde någon börja med det i liten skala, tänkte Per-Anders. På invigningsmiddagen för Treehotel nämnde han det för en av arkitekterna bakom hotellet, Bertil Harström.

– Han sa att han kunde skissa på någonting och återkomma. Det tog nästan två år. Vi hade fullt upp med annat, och sen kom han med den här stora runda skapelsen, säger Per-Anders Eriksson.

Tre av Arctic Baths fem delägare. Per-Anders Eriksson, Kent Lindvall och Peter Engström. Foto: Mats Engfors

Om idéprocessen tog tid så tog byggprocessen ännu längre. Det var inte längre en liten bastuflotte. För att få lönsamhet i det hela utökades det förutom spa också till hotell. Det krävdes tillstånd, planering och stora investeringar. En tänkt budget på drygt tio miljoner skulle bli 47 miljoner.

Under tiden hann Per-Anders fundera och analysera älvens och isens rörelser.

– Vi är i skydd för drivande is av en ö och fastlandet. Älvens bryts upp med god marginal utanför byggnaderna vid islossning. När Vattenfall kör max i kraftverken får vi nästan en meter högre vattennivåer, det har vi tagit i beräkning och det funkar, men är lite onödigt spännande ibland.

Fantastisk start blev till jobbig tid

Efter många år av planering och hårt arbete stod så Arctic Bath färdigt. 5 januari 2020 var det dags för officiell premiär. Tajmingen kunde ha varit bättre.

– Vi fick uppleva en fantastisk start med bokningar och uppmärksamhet. Sedan hände det vi alla vet hände, det var en väldigt jobbig tid, säger Peter Engström som då var hotellchef.

Pandemin drabbade det nystartade företaget hårt, de fick ekonomiska problem och tvingades till rekonstruktion. Men tack vare befintliga finansiärer som fortsatt trodde på idén och ställde upp med mer kapital ser framtiden ljus ut. Det internationella resandet har återhämtats något och bokningsläget inför vintern är lovande.

– Förra vintersäsongen gick det ganska bra men vi märkte av pandemin. Lite trevande testade vi vår första sommarsäsong 2021. Det var en fantastisk säsong. Sommar och höst är magiskt här, då är du verkligen på vattnet och i vattnet, säger Peter Engström.

Kända och okända gäster

Gästerna kommer från när och fjärran. Arctic Bath har blivit omskrivet i några världens mest inflytelserika medier, som Financial times, Le Figaro och CNN.

– Vi har haft fantastiska gäster, vissa mer kända än andra. Många vill vara inkognito och kommer hit för att de vet att de får vara det. Det kan vara prinsar och prinsessor som kommer i mindre sällskap och bor här som vilken gäst som helst, säger Peter Engström.

Foto: Ted Logart

Flera gäster är återkommande, ett par från Stockholm besökte under nyårshelgen Arctic Bath för femte gången. Det har också hänt att ett sällskap bokat hela anläggningen.

– I februari 2020 hade vi ett par från London som bokade hela stället för ett bröllop. De ville gifta sig utomhus, i februari. De visste nog inte vad de gav sig in på men hade en fantastisk tur med vädret och det blev ett riktigt sagobröllop. Det är ett oerhört fint minne för oss också, säger Peter Engström.

Det lokala viktigt under hela processen

I nuläget har Arctic Bath fem delägare. Tre lokala från Harads; Per-Anders Eriksson, Kent Lindvall och Patrik Jonsson, och två utifrån; Peter Engström och Maarten Raes som också är en belgisk turoperatör. Gästerna tas om hand av en personalstyrka på 12 medarbetare plus externa lokala leverantörer. Arctic Bath har visserligen internationellt rykte och målgrupp, men det gör inte det lokala mindre viktigt.

– Att vi har övernattande gäster från Harads är lika stort som att vi har gäster från Australien eller Singapore och visar att Arctic Bath är uppskattat och viktigt för det lilla samhället. Att vi dessutom skapar arbetstillfällen direkt och indirekt är mycket värdefullt för oss. Det lokala har genomsyrat projektet från start, genom hela byggprocessen, inköp av råvaror till det vi serverar på borden, säger Peter Engström.

”Ett arkitetoniskt mästerverk”

Juryns motivering till Award of Swedish Lapland kategori Innovation 2021 lyder: Arctic Bath har med det banbrytande arktiska utebadet satt destinationen Swedish Lapland på internationella och nationella SPA-kartan. De har utvecklat en internationellt efterfrågad upplevelse, baserad på vår arktiska natur och vinterbadarkultur, paketerad i ett arkitektoniskt spektakulärt och fotogeniskt mästerverk.

Arctic Bath från ovan. Foto: Viggo Lundberg

– Det är roligt att få cred för det man gör så det är betydelsefullt att få ett pris. Inte minst för personalen, att det uppmärksammas att vi gör någonting som är bra. Vi försöker hålla en väldigt hög kvalitet på allt vi levererar – mat, boende och framför allt värdskapet. Alla som jobbar här kan vara stolta, säger Peter Engström.

Se mer om Arctic Bath på Swedish Lapland TV och hör Peter Engström och arkitekt Bertil Harström berätta om bakgrunden.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.