Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fotograf: Carl-Johan Utsi

Kaffetåren - kulinarisk kulturupplevelse på Arjeplog Vilt & Café.

Nyheter, Omvärld 1 oktober, 2023

Idag firar världen kaffekulturens lokala värden

Varje år den 1:a oktober firas den internationella kaffedagen. I Sverige älskar vi vårt fika och kokkaffe är på många sätt det arktiska Sveriges egen nationaldryck.
– I stunder av förändring vill jag gärna lyfta vår unika kaffekultur som möjlighet för lokal samhällsutveckling, säger Annika Fredriksson, vd på Swedish Lapland Visitors Board.

Kaffe intaget på olika vis är ofta en grundpelare i många länders kulturella identitet. Från mjölkvärmarna – Café au lait-älskarna i Paris till de äkta italienska espressomaskinerna, bär kaffet med sig en del av sin kulturella ursprungsplats själ.

Förutom att dagen kan nyttjas som kulinarinarisk fest så är den också en viktig påminnelse om våra arktiska kaffetraditioner som resurs och immateriell tillgång för att stärka den lokala kulturen och stoltheten. De i sin tur vet vi väcker nyfikenhet och ökar reslusten hos de internationella gästerna till just vårt resmål. 

Att uppleva den lokala kaffekulturen här hos oss, är på ett djupare plan också ett sätt att fördjupa sig i lokalbefolkningens traditioner och livsstil och inte minst – en efterfrågad möjlighet att känna sig som ett som lokalbefolkningen.

I Etiopien, där kaffet tros ha sitt ursprung, är det inte bara en dryck utan en hel ritual. Kaffebönorna rostas över öppen eld, de malas för hand och bryggs med omsorg. Denna ceremoni är inte bara en viktig social aktivitet, den är också en del av det etiopiska arvet.

– Förutom den kulturella aspekten har kaffet också blivit en viktig resurs för produkt- och affärsutveckling inom besöksnäringen.

Denna typ av lokal konsumtion bidrar till en växande lokal ekonomi som skapar arbetstillfällen och gynnar lokala hantverksmässiga och kulturella verksamheter.

Lemlarna och kok-kaffet – en möjlighet att sälja en berättelse om livet ovan Polcirkeln
Några som tidigt sett potentialen i vår arktiska kok-kaffekultur är Gällivare-företaget Lemmelkaffe. De har sedan 2013 sålt kok-kaffets livstil både genom det mörkrostade, grovmalda kokkaffet kok-kaffet i sig, men även genom en bred kollektion av kläder, kepsar och kok-kaffe relaterade tillbehör och utrustning när det är dags för kaffestunden.

– När Lemmelkaffe grundades var det med en vilja att förändra kaffedrickandet, berättar Markus Lemke, en av grundarna av Lemmelkaffe i ett reportage. Han fortsätter:
– Att vår egna unika kaffekultur skulle få den status den förtjänar. I dag ser vi hur det börjar hända. Hur kokkaffet återfinns på caféer, restauranger och i folks hem och uppskattas av människor världen över.

>> Läs hela reportaget om Lemmelkaffe här: https://www.swedishlapland.com/sv/stories/lemmelkaffe/

Det är många aktivitetsföretag, caféer, restauranger i vårt arktiska resmål som sett affärsmöjligheterna att paketera och sälja en kaffeupplevelse. Formatet, miljön och innehållet varierar stort – det kan exempelvis levereras i en paketerad upplevelse ute i naturen, ett po-up-bya-café eller serverat vid fina middagen på en välrenommerad restaurang. 

Kaffetåren – en genuin kulinarisk kaffeupplevelse
Mitt på torget i byn Arjeplog, ett stenkast från Silvermuseet och kyrkan ligger Arjeplogs Vilt & Kafé som serverar en traditionell kaffetår, med kaffeost, kaffekött, torrkött och rentunga som ingredienser.

Caféägarna Helena och Johnny Johansson vill att deras sortiment från viltbutiken, ska prägla caféutbudet. Ett självklart sätt för kunderna att provsmaka de goda varorna, men också att också visa på gamla traditioner. 

>> Läs hela reportaget om Arjeplogs Vilt och Kafé och hur populärt det är att beställa Kaffetåren här: https://www.swedishlapland.com/sv/stories/kaffetaren/

Det är människorna på platsen som vitaliserar kulturarvet
Ett av organisationen Swedish Lapland Visitors Boards strategiska prioriteringar är att attrahera och öka den ansvarsfulle resenärens reslust till vårt arktiska resmål.

– Vi försöker göra kommunikationsinsatser i våra egna och andras kommunikationskanaler med budskap som svarar upp mot vår utpekade målgrupp, ”Den nyfikna resenärens” efterfrågan på mål och mening för sin resa, berättar Annika Fredriksson
– I fokus är vårt regionala resmåls olika eldsjälar som genom artiklar, bilder, filmer mm tala direkt till våra potentiella besökare. Ett mycket uppskattat och resultatskapande vägval och arbetssätt.

Det övergripande målet är till syvende och sist att våra besökare ska högre grad ska bidra med värden till lokalbefolkningen och lokalsamhällets utveckling.

– På Internationella Kaffe-dagen bör vi därför inte bara njuta av en god kopp kaffe, utan också reflektera över det djupgående kulturella och ekonomiska arvet som följer med denna enkla, men otroligt betydelsefulla dryck, avslutar Annika Fredriksson

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.