Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Nyheter 20 maj, 2024

Miljoner människor har fått upp ögonen för vår arktiska region – online

Man kan verkligen säga att vårt arktiska resmål når genom det digitala bruset. Under 2023 genererade våra tre uppsökande kampanjer över en miljon interaktioner. För att en global resenär ska hitta hit, behöver vi jobba med att öka både attraktivitet och kännedom om vår plats. Därför är dessa kampanjer en viktig del i vårt arbete.

Bakom kulisserna på Swedish Lapland Visitors Board pågår ett ständigt digitalt kampanjande. Med hjälp av bland annat AI kan vi hjälpa besöksnäringsföretag att nå ut till potentiella besökare internationellt. Varje sekund når vi nästan fyra personer. Det ger stora fördelar som till exempel lägre marknadsföringskostnader och en större träffsäkerhet för att nå ut till potentiella kunder.

Utöver de marknadsföringskampanjer som rullar hela tiden gjorde vi under 2023 tre olika uppsökande tematiska kampanjer med fokus på årstiderna sommar och vinter. Här marknadsförde vi bland annat filmer från företag och platser som synliggör livsstil, kultur och natur.

– Vinterkampanjen är den mest kostnadseffektiva vi någonsin gjort och det var extra kul att de annonser som handlar om vår arktiska kultur gjorde så bra ifrån sig, säger Petter Norén, Digital Transformation Lead på Swedish Lapland Visitors Board och fortsätter:

– Det är en trend som vi har sett komma länge hos konsumenterna, att vår kultur – livsstilen, traditionerna och det rika kulturarvet – är vad som gör vår plats speciell och vi är bra positionerade för att leverera det.

De tre kampanjerna gav följande resultat individuellt:

Sommarkampanj
Räckvidd: 1 736 968
Interaktioner: > 1 000 000

Semesterkampanj
Räckvidd: 1 148 020
Interaktioner: 389 719

Vinterkampanj
Räckvidd: 2 700 000
Interaktioner: 91 000

Nu står vi i startgroparna för att rulla ut sommarens tematiska kampanj. Vi hoppas att ännu fler får syn på vårt fantastiska resmål och bestämmer sig för att besöka oss.

Här kan du läsa mer om hur vi hjälper företagare att lyckas på den digitala marknaden:

AI hjälper besöksnäringen att nå nya kunder på nya marknader

TRIP mäter, målsätter och säkrar digitala framgångar

Egenutvecklade SLADD hjälper företag att optimera digitala affärsinsatser

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.