Outdoorfestival ska locka fler svenska besökare
I mitten av maj var Swedish Lapland med på Stockholms nya outdoormässa – Outdoor Festival STHLM. En ny utomhusmässa för friluftsintresserade svenskar.
Under tre dagar upplevde tusentals besökare ett smörgåsbord av prova-på-aktiviteter inom vandring, paddling, cykling, fiske, utematlagning, camping och mycket mer.
I Swedish Laplands monter medverkade en rad företag från regionen. Intresserade besökare kunde smaka, se, känna och prova på vår arktiska vardag. Representanter från resmålet höll också föreläsningar i Outdoor Festival STHLM:s föreläsningstält, liksom egna, mindre samtal med besökare i den egna lavvun.
Självklart kokades det kaffe, från Lemmelkaffe, och bjöds på torrkött vid öppen eld. Under lördagen kom också Patagonia till tältet för en exklusiv filmvisning och Johan Airijoki gjorde en uppskattad spelning.
Stämning och stort intresse
– Det var tre riktigt fina dagar som bjöd på mersmak och intresset för Swedish Lapland var stort bland stockholmarna. Nu ska vi också satsa på att fortsätta med riktad onlinemarknadsföring mot mässans besökare under resterande årstider, säger Johanna Ögren, Marketing Strategist på Swedish Lapland Visitors Board.
– Det var en skön stämning, arrangören och alla utställare hade gemensamt fått fram det som eftersträvats: basecampkänslan, storytelling och samling vid elden. Bland de besökare jag pratat med var intresset störst för vandring, säger Louise Johansson, projektledare marknads- och destinationsutveckling på Kiruna Lapland.
Medverkande företag från Swedish Lapland var Arctic Lavvo, Essense of Lapland, STF, Scandinavian Sami Photoadventures, Huuva Hideaway, Sapmi Nature, Canoe Adventure North, Arctic Bath, Svansele Vildmarkscenter, Jockfall, Destination Jokkmokk, Kiruna Lapland och Swedish Lapland Visitors Board.
Swedish Lapland var partner i festivalen tillsammans med Vy Tåg och delade också monterområde ute på Djurgården.
– Genom att koppla ihop resan med destinationen kan vi tillsammans sänka tröskeln och få fler att besöka Swedish Lapland. En fantastisk och unik upplevelse som börjar ombord på tåget, säger Marie Torneus, marknadschef på Vy.
– Med årets festival har vi visat att ett arrangemang av detta slag har saknats i Sverige för att möta det växande behovet av friluftsäventyr året runt, säger Michael Malmborg, festivalens projektledare och vd för NOA, Nordic Outdoor Adventures, som står bakom Outdoor Festival STHLM.
Satsning på svensk marknad
Deltagandet på Outdoor Festival STHLM skedde inom ramen för projektet Business Capacity Development, för att utveckla arbetet med att nå svensk marknad.
– Vi har inga stora volymer av besökare från södra Sverige, än. Vissa delar av vår destination är välbesökta, men det finns så mycket mer i vår region. Det finns stor potential att locka fler och det här är en del i det arbetet, säger Johanna Ögren.