Sex finalister till Publishingpriset
Av sex inskickade bidrag från Swedish Lapland Visitors Board går alla till final som nominerade till Publishingpriset 2021. Fyra av de nominerade bidragen finns inom kategori film och övriga i kategori webb och print.
De nominerade filmerna handlar om naturfotografi, att leva sitt liv under midnattsljus, en kocks kärlek till fiske och historien bakom Kalix Löjrom. I kategori webb tävlar Swedish Laplands engelska webb och i print The Arctic lifestyle magazine.
– Det är väldigt roligt att bli nominerade och en bekräftelse på att vi levererar en hög kvalitet genom våra kommunikationsinsatser. Att tävla i kommunikation är svårt. Orsaken till att vi är med är för att se om det vi skapar är relevant. Så på så sätt är nomineringen lika viktig som själva tävlingen. Nu vet vi att vi är där, säger Håkan Stenlund, Content Manager.
Öka attraktionskraft och känna stolthet
Swedish Lapland Visitors Board har gjort ett strategisk val att skapa merparten av marknadsföringen in-house. Insatserna görs för att öka attraktionskraften för att resa till platsen, spegla våra attraktiva livsmiljöer, men också för att alla som lever här ska känna stolthet. Varumärkeslöftet ”Welcome to share our Arctic lifestyle” är en grund i allt som produceras.
– Att producera innehållet själva är en framgångsfaktor för identitetsmarknadsföring. Att få jobba så pass fritt, men ändå inom ett så bra och avgränsat narrativ som Arctic lifestyle, ger verkligen möjligheter att kunna skapa bra berättelser. Det är storyn som driver allt vi gör, säger Ted Logart, Content Production Officer.
Liten redaktion bakom insatserna
Liksom förra året är destinationen Swedish Laplands engelska web nominerad.
– Det är jätteroligt att webben blev nominerad igen. Speciellt då vi gjort om den i år för att ge än mer utrymme för allt det rörliga vi skapar. Och för att kunna ge en känsla av att det är ett magasin man läser, säger Emma Forsberg, Digital Content Editor.
Även det tryckta magasinet Arctic Lifestyle Magazine har gått vidare till final.
– Fantastiskt roligt att Arctic Lifestyle Magazine också kom med. På något sätt är det ju den bärande idén till allt det vi gör och hur vi arbetar med content, som en redaktion. En väldigt liten redaktion får väl tilläggas, säger Anna Lindblom, Design Manager.
Kommunikationsinsatserna möjliggörs genom finansiering av Region Norrbotten.
– Det här är en kvalitetsbekräftelse för hantverket vi gör som i slutändan ska se till att våra företag får både fler och rätt gäster eller kunder, avslutar Håkan Stenlund.
De nominerade bidragen:
Film:
Midnight light in Swedish Lapland
The eagle and the squirrel – wildlife photography
The dawn of a fish – Kalix löjrom
Webb:
Swedish Lapland – Welcome to the Arctic part of Sweden
Print: