Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng

Fotograf: Therese Stenvall

Nyheter 26 maj, 2023

Swedish Lapland på Arjeplogs marknadsdagar

I mitten av maj hade Argentis, som jobbar med att stödja och utveckla Arjeplogs näringsliv, bjudit in sina medlemsföretag till sina årliga marknadsdagar. En mängd spännande föreläsningar stod på programmet för att hjälpa företagen att både öka sin digitala närvaro och ha bättre kvalitet på sin närvaro. Johanna Elenius och Håkan Stenlund från Swedish Lapland Visitors Board var inbjudna till dessa marknadsdagar.

Johanna Elenius, digital strategist, höll sina föreläsningar på torsdag eftermiddag. De handlade om att vässa sin närvaro på Google. Med tyngd på Google Business Profile och Google Maps.

— Det är bra med ett format som kombinerar en kunskapsdel med ett riktigt workspace. Den andra delen ger företagen möjlighet att verkligen jobba hands-on med sina egna kanaler, säger Johanna och fortsätter:
— Jag tror att många företag behöver, dels förstå vikten av närvaron på Google, dels se hur de verkligen kan påverka hur de uppfattas själva.

På fredag eftermiddag var det Håkans tur att ge sin syn på storytelling och möjligheterna som finns med sociala media kanaler. Håkan är content manager på SLVB och berättade dels om sina erfarenheter från 30 år av berättande, dels om Swedish Laplands syn på det innehåll som berättas.

— När man kommer från gammelmedia, som jag gör, händer det nog att man blir sin egen värsta fiende gällande möjligheterna med alla sociala mediekanaler, säger Håkan.
— Samtidigt är det förstås en bra erfarenhet att veta att det enda som du egentligen har kontroll över är det du själv berättar. Hur olika algoritmer fungerar, hur människor tar emot ditt budskap, är snarare utmaningar utanför din påverkanssvär. Det här kan vara frustrerande, men det är viktigt att förstå utmaningarna och möjligheterna innan du tar beslut om att använda dig av dessa forum.
— För när du väl har bestämt dig måste du göra det så bra som möjligt, poängterar han.

Marknadsdagarna arrangerades i dagarna tre och var välbesökta. Therese Stenwall på Argentis, som ordnat dessa dagar, fyller på med att det kanske hade varit ännu mer välbesökt om inte sommaren också kommit till Arjeplog dessa dagar. Sedan säger hon:

— Nej, skämt åsido. Vi är jättenöjda och det var oerhört bra att Swedish Lapland Visitors Board kunde vara med och berätta, utifrån er stora kunskap, om möjligheterna och utmaningar som finns.
— Vi [Argentis] förhörde oss förstås med olika deltagare om vad de tyckte och feedbacken var jättebra. På detta vis är Swedish Lapland en jätteresurs, vilket också visar sig i dessa sammanhang när vi ingår projekt tillsammans. Och vi hoppas förstås att vi kan fortsätta jobba vidare tillsammans på det här sättet, avslutar Therese.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.