Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flag English
22 december, 2022

Sveriges arktiska resmål del av global kraftsamling för hållbar turismutveckling

Global Sustainable Tourism Council (GSTC) grundades 2007 av Rainforest Alliance, FN:s miljöprogram, FN:s fond och UNWTO. Målet var att främja hållbar turism, genom universella och globalt accepterade kriterier.

– En nyckel när vi ska hantera lokala och regionala utmaningar är att luta sig mot erkända ramverk för resmål och turism. Som internationellt samfund ansvarar GSTC för en global standard genom en omfattande uppsättning av hållbarhetskriterier. Tack vare Swedish Lapland Visitors Boards medlemskap i GSTC får besöksnäringen i vårt arktiska resmål ett viktigt internationellt sammanhang, säger Annika Fredriksson vd för Swedish Lapland Visitors Board.

Intensivkurs inom GSTCs ramverk

Medarbetarna på Swedish Lapland Visitors Board (SLVB) deltog i anslutning till GSTCs årskonferens vid en intensivkurs inom GSTC kriterier och har efter det avlagt examen som ”Professionellt utbildade inom hållbar tursim”.

– Förståelsen för och examen inom GSTCs kriterier utgör tillsammans med sjösättande av den regionala besöksnäringsstrategin och vår framarbetade regionala agenda med tillhörande verktyg – Care for the Arctic – starten för en ny strategisk färdplan för besöksnäringen, säger Annika.

En hävstång

Kriterierna är grundade i de stora systemen med globalt beslutad policy och har högsta internationell auktoritet. De är en turistisk anpassning av Agenda 2030 och har blivit det språk som beslutsfattare anammar kopplat till hållbar turismutveckling.

GSTC har samarbetat med nationella regeringar, internationella organisationer och forskning. Samtidigt som så har man redan från starten haft ett tydligt fokus och koppling till företagen i turistbranschen. I koalitionen som grundade organisationen finns internationella kedjor som Hyatt Hotels, Choice hotels och Expedia.

GSTC utvecklar specifika kriterier för både företag och destinationsorganisationer, med planer på ytterligare specialiserade kriterier. Organisationen jobbar med att systematiskt uppdatera och långsiktigt garantera att kriterierna är globala, vetenskapliga, rättvisande och accepterade.

Tanken är att alla företag och aktörer – oavsett storlek ska kunna hitta sitt sätt att ta sig an kriterierna. Kriterierna finns för att guida företag att alltid sträva efter bästa praxis inom hållbarhet.

– Att tala samma språk och följa den standard man enats om på det globala planet är smart sett ur ett strategiskt perspektiv. Vi kan luta oss mot det här systemet för att med säkerhet kunna säga att besöksnäringen faktiskt inte bara är hållbar, utan gör vår plats till en bättre plats, avslutar Annika.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.