Swedish Lapand Visitors Board logotyp
English flagEng
Nyheter, Pressmeddelanden 5 september, 2022

Fyra bidrag nominerade till Publishingpriset 2022

Av fyra inlämnade bidrag från Swedish Lapland Visitors Board har alla nominerats till Publishingpriset 2022 i olika kategorier, tre filmer och en webb.

2021 prisades hela webben www.swedishlapland.com med Grand Prix i kategori webb. I år är en ny del av webben nominerad, Road trips i Swedish Lapland. Här beskrivs rutter med teman som till exempel längs Silvervägen, fiskeparadiset Vindelälven och bröllopsresan.

Resrutterna bygger på arbetet i projektet Digital Touring Routes (DTR), där över 150 företag fått utveckla sin digitala närvaro samtidigt som bilburna besökare fått konkreta tips för sitt besök i Swedish Lapland.

– Det är otroligt kul att vårt arbete med digitala rutter får ett sådant erkännande som en nominering av webbsidan innebär. Det ligger mycket arbete bakom, inte minst från företagens sida som utvecklat sin digitala närvaro för att vara med. Projektet har nyligen förlängts för att ytterligare fördjupa arbetet med road trips, säger Johanna Elenius, projektledare och Digital Business Development Manager på Swedish Lapland Visitors Board.

Strategiskt arbete med film som content

De nominerade filmerna handlar om flugfiske i Tornedalen, starten på en fantastisk norrskenshistoria från Abisko och familjen i Vuoggatjålme som välkomnat besökare i hundra år. Filmerna produceras inhouse, ett strategiskt val för att kunna arbeta snabbt, flexibelt, och framför allt – att vi i regionen äger vår egen röst. Att själva kunna bestämma över material och kanaler och att berätta för omvärlden om vår arktiska vardag på ett autentiskt sätt.

– De nominerade filmerna har ett dokumentärt anslag och utspelar sig över lång tid. Det är i samma anda som våra andra filmer men utbyggda med arkivmaterial, och väldigt genomarbetade, säger Ted Logart, Content Producer, och fortsätter:

– En viktig del av produktionen är att personerna i våra filmer är engagerade och aktiva i processen. De är duktiga entreprenörer men också människor med en intressant historia, och de låter oss berätta den. Alla historier föregås av ett redaktionellt arbete, genom människorna, företagen och historierna bygger vi Swedish Laplands varumärke.

Annika Fredriksson, vd, beskriver vikten av att få våra egna kommunikationsinsatser bedömda av externa experter, som exempelvis genom juryn i Publishingpriset och Swedish Content Award.

– De fina nomineringarna och priserna vi erhåller är viktiga bekräftelse på att vi håller hög kvalitet. Det är ett sätt att kvalitetssäkra vårt uppdrag.

Läs mer om hur Swedish Lapland Visitors Board jobbar med film som content.

Swedish Lapland Visitors Boards nominerade bidrag till Publishingpriset 2022:

Kategori filmer som marknadsför destinationer: Vuoggatjålme — a place to visit in the Swedish mountains

Kategori filmer som marknadsför produkter och tjänster: The Abisko northern light that changed everything – an aurora borealis story from the Arctic

Kategori varumärkesfilmer B2C: Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friend

Kategori sajter som marknadsför besöksmål och evenemang: Road trips i Swedish Lapland

Mer om Publishingpriset och alla nominerade bidrag.

Läs mer om tidigare priser för vårt content

Två guld i Swedish Content Awards.

Två Grand Prix-vinnare, guld och silver i Publishingpriset 2021

Swedish Lapland Visitors Board prisas för film.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.