Swedish Lapand Visitors Board logotyp Europeiska unionen logotyp
English flagEng
Nyheter, Pressmeddelanden 8 juni, 2022

Två guld i Swedish Content Awards

Av två nominerade finalbidrag får Swedish Lapland Visitors Board två guld i Swedish Content Awards. ”Icehotel – the making of an Art suite” utses till bästa content i kategori årets video B2C, och ”The Arctic Lifestyle Magazine” i kategori årets kundtidning B2C.

Tävlingen Swedish Content Awards arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer och belönar Sveriges bästa content marketing. På en prisutdelning i Stockholm fick Swedish Lapland Visitors Boards representanter ta emot två guld, av totalt tre inskickade bidrag. Bland övriga pristagare märks några av landets största reklambyråer och varumärken.

– Vi är otroligt stolta och glada. Allt vårt material produceras inhouse. Vi är ett litet gäng som gör i princip allt vårt content, och det är fantastiskt att vi kan vinna två guld i den här konkurrensen, sa Anna Lindblom, Design Manager, när hon tog emot priset.

Lita på sin egen röst

Att producera allt material inhouse är ett strategiskt beslut och resultatet av ett lagarbete inom hela Swedish Lapland Visitors Board. På så sätt äger organisationen sin egen röst och kan dessutom jobba snabbt och flexibelt. Anna Lindblom jobbar med design, Håkan Stenlund med text och foto, och Ted Logart med film och foto.

– Vi vågar ha en egen röst och vi litar på att rösten håller. Innehåll om norra Sverige tenderar ibland att skapas med ett utifrånperspektiv. Det blir antingen fördomsfullt, eller så blir det exotifiering – med den där uttjatade termen om ”vildmark”. Men för storytelling räcker resmålet Swedish Lapland, vardagslivet som faktiskt levs här, precis som det är. Vi bor ju ändå på världens bästa plats, säger Håkan Stenlund, Content Manager.

– Jag är fortfarande imponerad över att ledningen vågade ta ett beslut om att vi skulle få göra storytelling även med film inhouse. Vi förstod förstås content, men inte det tekniska. Det är framför allt Ted som gjort ett enormt jobb med att driva den utvecklingen, men att ledningen gav oss tid och möjlighet var nyckeln, fortsätter Håkan Stenlund.

– Att producera innehållet själva är en framgångsfaktor för marknadsföringen av vårt resmål. Inom vår utgångspunkt, Arctic lifestyle, finns enorma möjligheter att kunna skapa bra berättelser, säger Ted Logart, Content Production Officer.

Guldbidragen i Swedish Content Awards:

Icehotel – The making of an art suite, vinnare i kategori årets Video B2C, huvudkategori Hantverk.

Juryns motivering: ”Ett hus, en upplevelse och ett av Sveriges starkaste varumärken. I en förtrollande värld av bitande kyla, kreativitet och iskristaller får vi följa konstnärssjälarnas hårda arbete. Det är en ynnest att få lära sig och imponeras av hur Tjåsa och Ulrika med precision sågar, hugger och skissar fram årets vackra upplaga. Tusen tack för att vi fick kika in bakom kulisserna!”

The Arctic Lifestyle magazine, vinnare i kategori årets Kundtidning B2C, huvudkategori Hantverk.

Juryns motivering: ”Med en kombination av ett fantastiskt bildspråk, personliga berättelser och konkret information tar bidraget oss med på en resa för att, med stil, känsla och respekt, definiera den arktiska själen. Resultatet ger lust och längtan – att bege sig norrut!”

Prisade fler gånger

The Arctic Lifestyle magazine fick också silver när publishingpriset utsågs i november 2021, där Swedish Lapland Visitors Boards bidrag även vann Två Grand Prix och fick ytterligare ett silver.

Även 2021 prisades Swedish Lapland Visitors Board för årets video B2C på Swedish Content Awards.

Relaterade nyheter

Sök på Swedish Lapland

Skriv din sökning ovan och sökresultaten visas här nedan.